Flyselskap

SAS og airBaltic inngår rutesamarbeid

SAS og airBaltic

Flyselskapet airBaltic melder at selskapet har inngått avtale mellom SAS og airBaltic i et codeshare-samarbeid.

I 2009 solgte SAS sin akjespost i selskapet, en  eierandel på 47,2 prosent ble solgt til ledelsen i AirBaltic, men velger nå å starte codeshare-samarbeid.

Vi er veldig fornøyd med dette sterke samarbeidet. Ved å utvide vårt partnernettverk tilbyr vi mer praktiske reisemuligheter til våre passasjerer. Allerede i sommersesongen kan passasjerene velge mellom mer enn 300 destinasjoner med ett stopp ved å bruke airBaltic-partnerflyselskaper.

Martin Gauss, administrerende direktør i airBaltic.

 

airBaltic vil sette sin kode, BT, på flyreiser som forbinder Riga og Ålesund, Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim via Oslo og København flyplasser.

Likeledes vil SAS legge sin flyskode, SK, på direktefly fra Stockholm Arlanda, København og Oslo flyplasser og omvendt, samt å koble trafikk fra SAS hele nettverket og Riga via sine tre hubber.

 Vi ser en stor fordel for flere ruter med dette samarbeidet, ved at man får bedre koblinger til og fra Skandinavia, og med gjensidige medlemsfordeler for våre reisende.

Annelie Nässéen, salgs- og markedsdirektør i SAS.

 

 

Om SAS og airBaltic

airBaltic er Latvias største flyselskap, stiftet i 1995. Selskapets aksjer eies i hovedsak av den latviske stat (52,6%) og Baltijas aviācijas sistēmas (47,2%). De har hjemmehavn på Riga internasjonale lufthavn (RIX). Selskapet var frem til januar 2009 deleid av SAS. Selv om SAS ikke har noen eierposisjon i selskapet lenger, samarbeider likevel selskapene tett.

airBaltic opererer også flygninger i Norge, med ruter fra Bergen, Oslo, Stavanger og Ålesund til Riga internasjonale lufthavn.

airBaltic ble etablert den 28. august 1995 gjennom et samarbeid mellom den latviske staten og SAS. Driften startet den 1. oktober, da selskapet fikk sitt første fly levert til Riga lufthavn, en Saab 340. I 1996 gikk selskapet til anskaffelse av Avro RJ70-maskiner. Samtidig ble selskapet medlem av SAS’ fordelsprogram; EuroBonus. Selskapet mottok sin første Fokker 50-maskin i 1998. I 1999 ble airBaltic et registrert aksjeselskap, og alle selskapets Saab 340-maskiner ble erstattet av Fokker 50-maskiner. Selskapet fikk i 2003 nok en gang en ny flytype i sin flåte. Den første Boeing 737-500-maskinen ble da lagt til flåten, noe som gjorde at selskapet kunne operere med et større rutenett. Selskapet åpnet i 2004 en base på Vilnius internasjonale lufthavn i Litauen.

Flåten økte suksessivt i årene som kom, og i 2007 ble nok en ny flytype lagt til flåten. Denne gang Boeing 757-maskiner, som gjorde det mulig for selskapet å operere langdistanse-flyvninger til destinasjoner som for eksempel Dubai og Tiblisi.

Selskapet har siden starten hatt et sterkt samarbeid med SAS, som frem til januar 2009 eide 47,2 % av aksjene i airBaltic. Selskapet har flere daglige flyvninger fra Riga til SAS’ baser i København, Oslo og Stockholm. Selskapet deler også lounge med SAS, og opererer med slagordet «Well connected with SAS». Sitt samarbeid til tross, airBaltic er ikke medlem av den globale flyalliansen Star Alliance, men har enkelte codeshare-flygninger med medlemmene.

Kilde: Wikipedia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.