Flyselskap

Flykaos i sommer spår SAS-sjefen

flykaos i sommer

Det var en tøff sommer i fjor ved Europas flyplasser med store forsinkelser og flere kanselleringer. Nå kommer alarmen og advarslene om at årets sommer kan bli like ille. Det varsles flykaos i sommer.

Jeg er veldig bekymret for den kommende sommeren.

Rickard Gustafson administrerende direktør hos SAS til SvD Næringsliv.

I fjor sommer var det vanskelig for flytrafikk og reisende, med mange avbrutt og forsinket fly. Forsinkelsene doblet i forhold til sommeren før, skriver Svenska Dagbladet.
Mangler på flygeledere og trafikk avvikling skal ha forårsaket 75 prosent av forsinkelsene i Europa, ifølge Airlines for Europe. I tillegg har flere av Europas flyplasser store problemer med å håndtere alle de reisende i sommermånedene.

flykaos i sommer
– Er veldig bekymret Pressefoto: SAS

SAS CEO: “Jeg er veldig bekymret”

SAS administrerende direktør Rickard Gustafson mener at dette kan bli minst like ille i år.

Jeg er veldig bekymret for den kommende sommeren. Det er ingen luftfarts-håndteringskapasitet til å styre trafikken i Europa. Det vil blir kansellerte fly og forsinkelser, det vil bli kaos.

Rickard Gustafson i møte hos Stockholms Handelskammer.

Rickard Gustafson er ikke alene om hans bekymringer. Flere andre flyselskaper har advart og i flyselskapene i Frankrike har startet igjen streik. Eurocontrol, som arbeider med flytrafikkstyringsspørsmål i Europa, advarer også om at årets sommer kan være minst like ille som i fjor.

Flykaos i sommer – bra for miljøet

EU-kommisjonen mener at det europeiske luftrommet er fragmentert og at det skaper problemer. Rickard Gustafson er også i dette. Et sammenhengende luftrom og et felles flytrafikkontrollsystem, som man har valgt å ha i USA, må han bety.
– Det er svært viktig for flyforbindelsene, og det er svært viktig for miljøet. Men medlemsstatene sier nei. Man har en proteksjonistisk holdning og vil ikke miste flygeleder-sentralene i Tyskland og Frankrike, sier Rickard Gustafson.

Europa klarer seg  ganske dårlig i forhold til USA. Geografisk er områdene omtrent like store, men USA har valgt å ha et sammenhengende system mens det i Europa er fragmentert. De europeiske landene styrer sitt eget luftrom eller gjør det sammen med nabolandene, som Sverige gjør.

Den europeiske modellen synes å ha klare ulemper i forhold til den amerikanske. For til tross for at flygelederne i Europa er 50 prosent flere, forvalter amerikanske flygeledere 50 prosent mer trafikk.