Flyselskap

Etihad har blodrøde tall – er tiden inne for å fusjonere med Emirates?

fusjonere med Emirates

Etihad Airways har ofte kommet som en reddende engel for flyselskaper i krise. Nå har selskapet selv alvorlige problemer,  kan måtte vurdere å slå seg sammen med sin større nabo for å kutte tapene sine.

Abu Dhabi-flyselskapet har bygget opp et tap på cirka 4,7 milliarder amerikanske dollar i løpet av de siste tre årene. Investeringene  i Alitalia, Air Berlin og Jet Airways har bidratt negativt og Air Berlin er slått konkurs.

fusjonere med Emirates
ME3 – Middle East-flyselskaper (Emirates, Qatar Airways og Etihad).

 

Det er en dramatisk reversering av verdier for det andre nasjonale flyselskapet i De forente arabiske Emirater (UAE). Sammen med Emirates i Dubai, og Qatar Airways, har Etihad bidratt til å omforme internasjonal luftfart de siste tiårene ved å bruke «sandkassen» eller Gulf-huben til å fly millioner av mennesker mellom øst og vest.

Konseptet med å benytte UAE-regionen som … hub for øst-vest-flyselskapet ga mening for inntil tre år siden, da trafikk-strømmene var ganske optimale.

Mike Boyd, sjef hos luftfartskonsulentfirmaet Boyd Group International.

Volumet av passasjerer som benytter den arabiske halvøy har sannsynligvis nådd toppen.

Fusjonere med Emirates ?

De forente arabiske Emirater har allerede et av verdens travleste luftrom. I 2017 opprettet regjeringen nye korridorer for å strømlinjeforme det store trafikkvolumet og redusere antall forsinkelser.

Emirates og Flydubai inngikk samarbeid sommeren 2017.  Foto: Emirates.

 

Nå spør analytikere om UAE fortsatt trenger to internasjonale flyselskap. Emirates det eldste og største selskapet blant de to nasjonale flyselskapene har drevet med god lønnsomhet i over tre tiår. I 2017 ble det inngått avtaler om et omfattende partnerskap med lavprisflyselskap FlyDubai som inkluderte koordinering av deres rutiner og tilrettelegging av deres flyvninger.

Regionen er nå i en overkapasitets-modus, og det betyr at  konsolidering kan være løsningen.

Emirates har allerede blitt utpekt som en mulig reddende engel for Etihad. Bloomberg rapporterte i september at flyselskapene var i forhandlinger om å fusjonere og skape verdens største kommersielle flyselskap for passasjertrafikk.


Ingen av partene har valgt å kommentere det som ble beskrevet som «rykter eller spekulasjoner».  Etihads administrerende direktør Tony Douglas laget allikevel ett nummer av det som stod i Bloomberg-rapporten i et nylig intervju med Arabian Business magazine.

Diskutert lenge ?

I 2017 sa Emirates president Tim Clark at det var «tidlige dager» å snakke om en fusjon med Etihad. Og han gjorde klart at en slik beslutning bare ville bli fattet av emirene i Dubai og Abu Dhabi.

Jeg får råd og veiledning fra mine overordnede. Dersom de ønsker en fusjon, er det mange ting vi kan gjøre. Men hvis de ville gå så langt, vet jeg ikke.

Sir Tim Clark, President & CEO hos Emirates i et intervju med CNN.

 

Enten det er snakk om en fusjon eller ei har de to flyselskapene bygget tette bånd. I fjor ble de enige om å samarbeide i luftfartssikkerhet og også arbeide sammen om vedlikehold og reparasjon av fly. I januar ba Etihad et Emirates datterselskap for å administrere sine kundesenter.

Emirates Etihad Airways
Hovedbase Dubai Abu Dhabi
Etablert 1985 2003
Inntekter (2017) USD 27,9 milliarder USD 6,1 milliarder
Antall passasjerer (2017) 58,5 millioner 18,6 millioner
Antall fly i flåten 273 102

 

UAE – De forente arabiske emirater

De forente arabiske emirater er en føderasjon i Midtøsten. Landet består av syv stater kalt emirater og grenser til Oman og Saudi-Arabia. Hovedstaden er Abu Dhabi, mens Dubai er den største byen.

Folketallet er i meget sterk vekst, fra 2,86 millioner innbyggere i 1999 til 5,07 millioner i 2009, og majoriteten er arbeidsinnvandrere fra India, Pakistan, Filippinene og andre land i Asia. Økonomisk er landets inntekter svært avhengig av olje, men handel og finansmarkeder er også viktige inntektskilder.

De første 150 årene, inntil 1971, gikk landet under navnet Traktatkysten.