Flyselskap

Kompensasjonskrav og ordrekanselleringer truer Boeing

ordrekanselleringer truer Boeing

Fem milliarder dollar. Det er det første overslaget på av hva MAX ulykker kan ha kostet for Boeing. I mens man venter på at en foreløpig rapport fra havarikommisjonen, har en rekke flyselskaper fått kalde føtter.

De såkalte svarte boksene fra det havarerte Ethiopian flyet blir for tiden analysert av BEA, den franske havarikommisjonen som er involvert i etterforskningsarbeidet. Ingen konkrete opplysninger er foreligger ennå. Men det er nå flere, og mer underbyggede diskusjoner om at det er en sammenheng mellom de to ulykkene i Etiopia og Indonesia.

Dersom det viser seg at problemet med avionikken som styrer stallvarslingssystemet også var kjent av Boeing før, blir det et enda verre mareritt enn det som flyprodusenten for tiden gjennomgår. Ifølge flere amerikanske medier skal det være snakk om at haleroret sto i en uvanlig posisjon. Trimmet til å peke snuten ned, samt profilen på selve flygningen som knytter ET302 og Lion Air flyprofilen sammen.

Samtidig som selve ulykkesundersøkelsen går framover, ikke minst etter at CVR/FDR-innholdet er berget, kommer det stadig nye rapporter som setter både flyprodusenten og sertifiserende myndigheter under lupen.

Made in China

Ordrekanselleringer truer Boeing

Det faktum at både MAX8 og MAX9 forblir parkert  på bakken i minst en måned.  Kanskje enda lenger, vil føre til skader og erstatningskrav fra flyselskapene som har modellen i flåten. CNN rapporterer at to analyseselskaper i USA, Melius Research og Jefries, har forsøkt å beregne på hva MAX-avtalen kan få for økonomiske konsekvenser for Boeing. De har basert seg på et tre måneders flystopp som kan koste opp til $ 5 milliarder, uansett hva som er inkludert i summen.

I kjølvannet av de to ulykkene og den enorme oppmerksomheten de har fått, vurderer en rekke flyselskaper å utsette eller til og med kansellere sine bestillinger for B737MAX-familien. Først er Lion Air, som har en bestilling på rundt 200 fly. Dette skjer blant annet etter at Boeing i utgangspunktet skyldte på flyselskapets piloter dagene etter ulykken i Indonesia. Noe som senere er trukket tilbake.

Også andrel flyselskaper, inkludert Aeroflot, Saudia, Kenya Airways og Garuda, har sluttet å levere og krever nye garantier og bedre gjennomsiktighet fra flyprodusentens side før de mottar mer fly. Boeing selv har sluttet å levere MAX-maskiner i avventning av undersøkelsen av både Lion Air og Etiopiens feil.

For tiden har Boeing bestillinger for mer enn 5.100 fly i de fire forskjellige modellene som er en del av MAX-familien. Langt den mest populære er MAX8, som står for litt over halvparten av alle bestillinger.

Varsler endringer i MCAS

Boeing skriver at de etter tapet av Lion Air Flight 610 har jobbet med å forbedre softwaren til flykontrollsystemet for å gjøre et allerede trygt fly enda tryggere. Nå varsler flyprodusenten at de straks er klar med en modifisert versjon av det som kalles «Maneuvering Characteristics Augmentation System» (MCAS).

MCAS i kombinasjon med korrumperte sensordata og flygernes manglende forståelse av hvordan systemet fungerer, er pekt ut som en sannsynlig medvirkende årsak til Lion Air-ulykken 29. oktober i fjor som kostet 189 mennesker livet.