Flyselskap

Boeing innstiller leveranser av 737 MAX fly

Made in China Boeing innstiller leveranser
Pressefoto: Boeing

Flyprodusenten Boeing har besluttet å midlertidig innstille leveranser avBoeing  737 MAX etter at flytypen er blitt satt på bakken av de fleste land og flyselskaper verden over. Boeing innstiller leveranser av MAX 8 og MAX 9.

Det opplyser selskapet til nyhetsbyrået Reuters. 

Vi fortsetter å bygge 737 MAX mens vi vurderer hvordan situasjonen, inkludert potensielle kapasitetsbegrensninger, vil påvirke produksjonssystemene.

Chaz Bickers, talsperson hos Boeing. 

Selskapet vil inntil videre opprettholde produksjonsraten på 52 fly i måneden, men vil altså ikke levere disse flyene til flyselskapene som har bestilt dem.

737 MAX-flyene ble satt på bakken i kjølvannet av flystyrten i Etiopia søndag, hvor 157 mennesker mistet livet.

Montering av Boeing 737 MAX. Pressefoto: Boeing

Hva er egentlig MAX ?

737 MAX har større motorer som er montert høyere og lengre fram enn forgjengeren. Det endrer hvordan flyet oppfører seg i luften. For å kompensere for det innførte Boeing et dataprogram som skulle hjelpe pilotene. Boeing ville ikke at pilotene måtte gjennomføre dyr simulatortrening for å kunne føre den nye flytypen. Pilotene ble derfor ikke trent i hva dataprogrammet gjorde.

LEAP-motoren er en turbofan. Turbofanmotorer er nå standard på nesten alle jetfly. De er en slags blanding av en tradisjonell jetmotor og en propell. Kjernen av motoren er en turbojet som sender meget raske eksosgasser bakover. Foran kjernen, men koblet og drevet av den, er det en stor vifte, en «fan», som fungerer som en propell.

Desto mer luft som går gjennom propellen i forhold til luft som går gjennom jetkjernen, desto mer drivstoff-effektiv er motoren. Ulempen er at motorene blir vesentlig større og litt tyngre.

Boeing innstiller leveranser
Foto: Boeing

Mulig feil

Dersom en slik sensor gir informasjon om at flyet er i ferd med å steile, så gir MCAS ordre om at den horisontale delen av halefinnen skal vendes nedover. Dette vil tvinge nesen ned inntil situasjonen er løst.

Dersom sensoren gir feil informasjon, så kan MCAS få et fly til å gjøre et raskt dykk ned selv om flyet egentlig er stabilt. MCAS leser bare én av sensorene, avhengig av hvilken av de to autopilot-datamaskinene som er aktiv. Det åpner for at én enkelt sensor med feil kan gi store problemer, skriver New York Times.

Det er dette som er den førende hypotesen om hva som gikk galt med Lion Air flyet som styrtet 29. oktober i fjor. 189 mennesker omkom i styrten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.