Bonus Program Flyselskap

Norwegian kan ha skrinlagt salg av Norwegian Reward

fyller ti Ny passasjerrekord salg av Norwegian Reward

Skill ut Norwegian Rewards programmet og selg det til utenforstående ?.  Det var planen i fjor, men nå blir det beholdt i konsernet og verdsatt til ti milliarder kroner.

Norwegian jobber for tiden i ferd med å styrke kontantbeholdningen for å sikre videre drift. Torsdag kom Norwegian med et omfattende prospekt i forbindelse med at selskapet henter tre milliarder kroner. Der må selskapet nevne alle vurderinger rundt for eksempel salg eller børsnotering av deler av virksomheten og det er regulert i Verdipapirhandelloven.

Salg av Norwegian Reward ?

En viktig del av flyselskapenes virksomhet er bonussystemene. Lojale kunder er blitt stadig viktigere, og da de er knyttet til ulike tilbud og øker i antall, øker verdien av de ulike bonussystemene også. Når United søkte konkursbeskyttelse i 2002, var den eneste lønnsomme delen av flyselskapet,  bonusprogrammet (United Milage Plus). SAS i skrivende stund omtrent fem millioner medlemmer i SAS Eurobonus, mens Norwegian nærmer seg ni millioner medlemmer i Norwegian Reward. Det har forekommet at flyselskapene har skilt ut bonussystemene fra flyselskapet, og etablert det  i et eget selskap og solgt det til utenforstående. Det har blant annet skjedd hos  Air Canada (Aeroplan) og det konkursrammede Air Berlin (Top Bonus).

KIlde: Brønnøysundregistrene

 

Norwegian har også hatt planer om å selge Norwegian Reward. Imidlertid er det ikke nevnt slike planer i dokumentasjonen som ble gjort tilgjengelig torsdag.
I så fall beholder Norwegian en stor finansiell «sikkerhet» innenfor konsernet. Tidligere har bonussystemet blitt verdsatt til om lag 10 milliarder kroner, dvs. litt over tre ganger så mye som de tre milliarder kroner som den pågående emisjonen vil gi.

Norwegian Reward

  • Norwegian Reward AS er registrert som eget aksjeselskap – Daglig leder er Brede Huser.
  • Selskapet eies 100% av Norwegian Air Shuttle ASA.
  • Flyselskapet Norwegians kundelojalitetsprogram ble etablert i 2007. Programmet hadde 8,7 millioner medlemmer ved årsskiftet.
  • Norwegian Reward partnere som Talkmore, Gjensidige, Kolonial, Telia, Aller, Hegnar Media og Schibsted-gruppen.
  • Norwegian påpeker også at lojalitetsprogrammer er en høymarginbransje, og at lojalitetsprogrammer gir et sterkt bidrag til resultatet i flyselskaper som australske Qantas, amerikanske United og Delta Air Lines.