Flyselskap Rutenytt

Kommer japanske ANA til Stockholm Arlanda?

japanske ANA

En Star Alliance hub med god tilgang til slots (landingsrettigheter). Det er hva All Nippon Airways (ANA) søker etter i Europa. Samtidig er Tokyo på toppen av Arlandas ønskeliste over nye langdistanse ruter. Kommer japanske ANA til Oslo, København eller Arlanda ?

Japansk All Nippon Airways lanserte nylig en ny direkterute mellom Tokyo og Wien. Et nytt skritt i selskapets utvidelse til Europa. Valget av Wien, når ANA allerede flyr til Frankfurt, München, Paris, London, Düsseldorf og Brussel kommer av høy etterspørsel mellom de to byene. Men også fordi  Vienna International (VIE) er en Star Alliance hub.

 Vi anslår at 60 til 70 prosent av våre passasjerer fortsetter videre til andre destinasjoner via Wien.

Akira Nakamura, Europeisk direktør for ANA.

Arlanda, København eller Oslo ?

En lignende begrunnelse kan sikkert videreføres for svenske  Arlanda siden ANA har fastslått at flyselskapet nå forventer å vokse videre i Europa. I tillegg til et nært allianse-samarbeid med Lufthansa, Swiss og Austrian Airlines handler det om å åpne flere ruter fra Tokyo. Det kan være enten fra Narita (NRT) eller Haneda (HND). ANA flyr langdistanse ruter fra begge flyplassene.

Grafikk: GCMAP.com

 

Europeiske knutepunkt er viktige langdistanse destinasjoner for ANA, og vi flyr nå åtte daglige flyvninger til syv destinasjoner over hele Europa.

Fremtidige ruter vil benytte «hvite flekker» i Europa,  og flyplasser som har god tilgjengelighet av slots. Blant annet fokuserer ANA på Nord-Europa generelt, og spesielt Skandinavia. I dag er det kun SAS som flyr direkte fra Skandinavia til Tokyo. Sammen med Hong Kong, er Japans hovedstad blant ønske destinasjonene til Swedavia. Det er også det nest største markedet for flyfrakt, en viktig faktor for økonomien på en passasjer-rute.

En stor del av trafikken mellom Japan og Sverige går i dag via Helsinki, hvor Japan Air Lines flyr i samarbeid med Finnair. ANA vil kunne styrke sin posisjon i Europa ved å etablere seg i de nordlige delene av Europa. En rute til de olympiske lekene i Tokyo står høyt oppe på vår ønskeliste. Det vil ytterligere styrke tilgjengeligheten til Sverige.

Elisabeth Axtelius,  Aviation Business hos Swedavia.

 

Flyselskaper som seriøst vurderer mulighetene for å starte en rute til Stockholm, får et markedsgrunnlag på rundt 50.000 årlige reisende mellom Sverige og Japan, hvorav 45.000 reiser til Tokyo. Omvendt er Sverige det største markedet i Skandinavia for japanske turister.

Om japanske ANA – All Nippon Airways

All Nippon Airways (ANA) er  Japans største flyselskap. Selskapet ble grunnlagt i 1952 og har hovedkvarter i Tokyo. ANA er medlem av Star Alliance.