Flyselskap

Qatar Airways planlegger å utfase A380

Qatar Airways planlegger

Administrerende direktør i Qatar Airways Akbar Al Baker forteller at flyselskapet planlegger å fase ut Airbus A380 fra flåten når de er ti år gamle.

Når Qatar Airways pensjonerer sine Airbus A380, vil de vurdere Boeing 777X som en effektiv erstatning for den gigantiske jumboen. Det forteller Al Baker i et eksklusivt intervju med Aviation Analyst.

«Når selskapets  Airbus A380-er runder 10 års jubileum, vil vi pensjonere dem. Når vi har nedbetalt dem forsvinner de. «

Qatar Airways mottok sin første A380 i 2014, og har i skrivende stund 10 i flåten. Flyet brukes på high-density destinasjoner som London Heathrow, Frankfurt, Sydney, Melbourne og Guangzhou i Kina.

Airbus har rygget inn i 2019

Året 2019 har fått en mest tenkelig dårlig start for Airbus og  A380-programmet. For 13 år siden et revolusjonerende høydepunkt innen avionikk, luftfartsteknikk og innovasjon er disse super-jumboen i dag vurdert som gammeldagse og ineffektive. Flere globale flyselskaper har valgt å kansellere bestillingene hos Airbus til  fordel for nyere og mer effektive alternativer.

Foto: Qantas – Sydney havn.

Avviklingen av A380-produksjonen kan virke nesten uunngåelig nå. Meldingen kan komme allerede i morgen på Valentine dagen, når Airbus skal legge frem årsresultatene for 2019. En kunngjøring om avvikling er faktisk ventet.

Labert bruktmarked

Søndag publiserte vi en artikkel om SAS som endelig, og kanskje på overtid har besluttet å pensjonere 22 år gamle A340-LN RPK – ofte omtalt som den Grimme Ælling.
Selv om en ti år gammel Airbus A380 har mange gode år foran seg, er Qatar stolt over å ha en av de yngste flåtene på vingene. For alle praktiske formål kunne derfor Qatar Airways ha nedskrevet investeringen, og lagt A380 ut på bruktmarkedet.

«Vi ser ikke noe bruktmarked-mulighet for A380. Det finnes ex-Singapore Airlines A380 fly som ingen ønsker å kjøpe. I tillegg har Emirates over 100 fly som etterhvert skal ut på bruktmarkedet. «

Markedet har allerede sett at noen av de første A380-ene blir hugget til spiker, til tross for at de bare er 12-13 år gamle. Og leasingmarkedet er voksende med brukte A380er som ingen ønsker å leie eller kjøpe.

 

Hvilket fly skal erstatte A380?

Rundt 2024, når Qatar Airways pensjonerer de første A380, trenger selskapet nye fly som kan frakte store mengder passasjerer fra Doha til Sydney nonstop. Svaret er krystallklart; Boeing 777X.

Al Baker er sitert av Aviation Analyst som utelukkende avslører sin hensikt å være blant de første til å ta i bruk Boeing 777X.

«777X vil erstatte A380 på flere ruter, inkludert til Australia. Vi vil lar et par andre flyselskaper motta de første, og unngår «barnesykdomene». Det betyr at vi vil være en av lanseringskundene, men ikke lanseringskunden. » – Akbar Al Baker