Flyselskap

Norwegian selger fly og kutter kostnader

Norwegian med Norwegian selger fly
Boeing 787 Dreamliner. Foto: David Peacock

Norwegian tapte penger på både driften og finansielle kontrakter for drivstoffsikring i slutten av 2018. Nye tall viser at fjerde kvartal var beintøft for lavprisgiganten.

Norwegian har gått i gang med å selge fly for å skaffe kapital. De selger to Airbus-maskiner som for tiden er utleid.

Norwegian selger to av sine Airbus-maskiner. Flyene er allerede utleid og brukes ikke av selskapet. Overtakelsen vil skje i løpet av februar.

– Transaksjonen øker selskapets likviditet med 26 millioner dollar (omkring 220 millioner norske kroner) etter betaling av gjeld, skriver selskapet i en børsmelding.

Norwegian har allerede varslet at salg av fly er en del av planene framover for å skaffe mer kapital til selskapet.

De røde tallene skyldes en kombinasjon av flere faktorer, inkludert et beintøft flymarked, en oljepris som har gått feil vei for flyselskapene, Norwegians kostbare vekst, for mange ruter med lav lønnsomhet og motorproblemer på Dreamliner-flyene.

Norwegian kunngjorde før jul at de hadde satt igang et stort spareprogram, Focus2019, som vil kutte kostnadene i Norwegian med to milliarder kroner neste år.

En rekke tiltak skal bidra til at kostnadene reduseres:

  • Salg av fly og mulig etablering av et nytt eierselskap for deler av flyparken
  • Utsettelse av flyleveranser
  • Kostnadsprogrammet #Focus2019, der målet er å redusere kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019
  • Optimalisering av basestruktur og ruteprogram
  • Kompensasjon fra motorprodusenten Rolls Royce knyttet til motorproblemer på selskapets Dreamliner-operasjon

Norwegian selger fly & legger ned ruter

  • Palma de Mallorca – København, fra 14 til 13 ukentlige avganger
  • Palma de Mallorca – Oslo, fra 9 til 8 ukentlige avganger
  • Palma de Mallorca – Düsseldorf, fra 9 til 7 ukentlige avganger
  • Palma de Mallorca – Helsinki, fra 7 til 6 ukentlige avganger
  • Roma – Helsinki, fra 6 til 4 ukentlige avganger
  • Tenerife Nord– Madrid, fra 9 til 7 ukentlige avganger

Basene som legges ned er Palma de Mallorca, Gran Canaria og Tenerife i Spania, Rome Fiumicino i Italia, Stewart (New York) og Providence (Rhode Island) i USA.

For å styrke finansene, og for å unngå å bryte kreditorenes minstekrav om en egenkapital på 1,5 milliarder kroner, varslet selskapet tirsdag forrige uke en emisjon på 3,0 milliarder kroner. Denne kommer et knapt år etter at selskapet i fjor hentet 1,5 milliarder.