Flyselskap

En legende jubilerer – Jumbo Jet blir 50

En legende jubilerer

Den 9. februar 1969 tok den første Boeing 747-100 av på sin første offisielle flytur over Seattle. Den 26. april 1970 ble Lufthansas første Boeing 747-130 satt inn i rute mellom Frankfurt på sin første planlagte flytur til New York

Det er 50 år siden den første Boeing 747-100 tok av Seattle på sin offisielle jomfru-ferd den 9. februar 1969 -med tusenvis av tilskuere. Boeing 747-100 var det største jetflyet verden noensinne har sett.

Suksesshistorien til Boeing 747-familien startet på midten av 60-tallet. Boeing utviklet et wide-body fly som tilsvar på den voksende behovet. Etter mindre enn fire års planlegging og utvikling, hvor Lufthansa ingeniører også deltok, ble rundt seks millioner individuelle deler skrudd sammen.

Den første Boeing 747-130 med Lufthansa-registreringen «D-ABYA» hadde produksjonsnummer 12. «Yankee Alpha», som den ble kalt internt i selskapet, ble overlevert til Lufthansa 9. mars 1970 og ble satt inn på ruten Frankfurt-New York første gang 26. april 1970. Lufthansa var det første europeiske flyselskapet som kunne tilby passasjerene til å fly av Jumbo Jet, som det andre internasjonale flyselskapet etter Pan American World Airways (PanAm).

En legende jubilerer
Foto: Wikimedia

Spenningen til passasjerene og besetningen ombord var enorm. En «feirende champagne stemning», skrev en journalist på den tiden. Nesten overraskende, da vi vurderte at det var en bar i First Class Lounge på det øverste dekket av flyet. Til dags dato forblir Boeing 747 et ikon, med cockpit og øvre dekk, det kjennetegn ved Jumbo Jet i forhold til alle andre typer fly. Silhuetten til Boeing 747 har formet jetalderen, og er fortsatt et stilikon for mange luftfarts entusiaster.

Foto: LH-Bildarchiv / Lufthansa: 1975

En legende jubilerer – Boeing 747 fyller 50 år

Boeing 747 er nesten 70 meter langt og med et vingespenn på nesten 60 meter. Amerikansk press ga flyet navnet «Jumbo Jet». Høyden på haleroret er omtrent 19 meter, og tilsvarer en fem-etasjers bygning. Flyet hadde en fire-motor bred kropp. Disse motorene oppnådde mer enn to ganger ytelsen til en Boeing 707, som tidligere hadde vært brukt på langdistanse flyvninger på interkontinental flytrafikk, men kunne bare ta imot ca 150 passasjerer.

Lufthansa Boeing 747-8. «Yankee Alpha».

Etter at Lufthansa også hadde fløyet de etterfølgende modellene av jumbojeten (747-200 og 747-400), var Lufthansa det første flyselskapet i verden til å motta den første Jumbo Jets «barnebarn», Boeing 747-8, den 2. mai 2012. Det moderne flyet har plass til 364 passasjerer i First, Business, Premium Economy og Economy Class. Den bruker litt over tre liter drivstoff per passasjer over 100 kilometer og har 30 prosent lavere støynivå enn forgjengeren. Da Lufthansa avslørte det nye merkevaren for et år siden, var en Boeing 747-8 det første flyet som ble presentert i den nye drakten. Som det første 747 flyet for 50 år siden, kalles denne maskinen også for «Yankee Alpha».

Lufthansa Cargo – Boeing 747-230F. Flyet hadde plass til 72 VW-Folkevogn i buken.

Still going strong

Jumbo Jet hadde ikke bare en karriere som passasjerfly. I mars 1972 tok Lufthansa verdens første «smilende Boeing» – frakt-versjon Boeing 747-230F inn i flåten. Flyets forparti åpnet seg horisontalt, noe som gjorde det enkelt å laste inn store mengder varer. Jumbo Jet hadde kallenavnet «Beetle swallower», da det hadde plass til 72 VW Beetles i buken.

Gratulerer med dagen, Jumbo!