Flyselskap

Ethiopian: Oops!… I Did It Again

I Did It Again
Boeing 737-800 fra selskapet Ethiopian Airlines – Foto: wikimedia.commons

Året 2018 var et år med litt av hvert i flybransjen. En rekke nye ruter ble lansert med noen av de mest avanserte og komfortable flyene som finnes på markedet.

Noen knall og fall, det skjer alltid. En trend som fortsetter inn i 2019. Vi starter med Ethiopian Airlines som fortsatte utover rullebanen etter landing på Entebbe International Airport (EBB) den 3. januar. Flyet med rutenummer ET338 var på vei mellom Addis Abeba (ADD) og Entebbe og parkerte på gressplenen på flyplassen.

 

Rutenummer ET338 hadde totalt 139 passasjerer inkludert besetning ombord ved landing og fortsatte rett ut på gressplenen. Flyet brukte hele rullebanen + 125 meter gressplen før det stoppet. Boeing 737-800 flyet med registreringsnummer ET-AOA ble levert til selskapet i oktober 2010, og hadde frem til januar 2019 et plettfritt rulleblad.

Entebbe internasjonale lufthavn (EBB) utenfor Entebbe er Ugandas største flyplass. Flyplassen fikk mye oppmerksomhet i media i 1976 da et fly fra Air France ble kapret i Athen på vei til Paris av palestinere av en ekstremgruppe fra PFLP og tyske venstreekstremister fra Revolutionäre Zellen. Flyet landet på Entebbe flyplass den 28. juni. Senere ble gislene frigitt av israelske spesialstyrker i Operasjon Entebbe.

 

De foreløpige undersøkelsene viser at det bare kommer flere spørsmål om hvordan dette kunne skje, og viser hvor nært flight ET338 kunne ha blitt en katastrofe. En Boeing 737-800 skal med sin maksimale landingsvekt på rundt 146 000 lbs. (66,2 tonn), trenger litt over 6 700 fot (ca. 2 kilometer) rullebane for å lande trygt i regnvær basert på Entebbes høyde på 1.150 meter over havet. Disse tekniske tallene reduseres til ca 5.800 fot under tørre forhold, som var tilfellet da ET338 skled av rullebanen.

Gitt at flyet hadde den fullstendige lengden av runway 17 (bildet) tilgjengelig når den tok sin “final approach”, burde det ha vært i stand til å lande med en sikkertsmargin på  6.200 fot (2000 meter). Om det skyldes pilotfeil, mekanisk svikt eller systemfeil ombord på Boeing-flyet vil undersøkelsene vise.

Oops!… I Did It Again

18. desember hadde Ethiopian et aldri så lite uhell på Oslo lufthavn Gardermoen.

Foto: Facebook – OSL Gardermoen Fly & Spottermiljø.
Et passasjerfly fra Ethiopian Airlines har truffet en lysmast på Oslo lufthavn. Ingen ble skadd i hendelsen, men masten ligger over flyet.

Masten må fjernes med kran før flyet kan flyttes, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor til NTB.

Hendelsen skjedde klokken 19.10 tirsdag kveld.

Flyet var klar til avgang da vingen kom borti lysmasten. Passasjerene er nå fraktet tilbake til terminalen med buss. Flyet blir stående, og passasjerene må nok reise med et annet fly, sier Løksa til NTB rett etter klokken 20 tirsdag.

Flyet var på vei til Stockholm da uhellet skjedde, og det skulle etter planen fly videre til Addis Abeba klokken 20.50.

 

 

Har du booket noen reiser med Ethiopian de neste månedene ?