Flyselskap

SAS A350 #2 og #3 produseres i Toulouse

produseres i Toulouse

SAS har bestilt totalt 8 maskiner av Airbus A350-900 XWB. Nå er maskin nummer 2 og 3 satt på produksjonslisten hos Airbus i følge nettstedet A350 XWB production.

Airbus A350-900 XWB er et av verdens mest avanserte langdistanse fly. SAS vil allerede neste år motta sin første av totalt åtte maskiner i bestilling. I følge den offisielle prislisten koster de 317,4 millioner dollar hver, eller tilsvarende 2,5 milliarder kroner.

Skjermbilde fra https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list

Bestillingen av det nye langdistanse-flyet ble første gang annonsert av SAS 25. juni 2013 på en pressekonferanse i Oslo. I tillegg til de åtte A350-ene, bestilte SAS også fire nye Airbus A330-300 Enhanched, og disse flyene ble allerede levert innen utgangen av 2015 og begynnelsen av 2016.

Nå har Airbus offisielt satt nummer to og tre av A350-flyet til SAS på produksjonslisten, og flyene har henholdsvis produksjonsnummer 378 og 393. Airbus har hittil levert over 200 av den veldig populære modellen.

Interiør

Det er foreløpig ikke kommunisert noe omkring interiør i A350-900 hos SAS.

apex awards sas upgrade
SAS Business Class Airbus A330.

Produseres i Toulouse

Airbus Industrie startet som et sammenslutning av europeiske flyprodusenter i den hensikt å konkurrere med amerikanske Boeing og McDonnell Douglas. Selskapet ble etablert i 1970 etter at franske Aerospatiale og tyske Deutsche Aerospace inngikk en avtale om å utvikle flyet Airbus A300, som var på vingene første gang i 1972. Den spanske flyprodusenten CASA sluttet seg til samarbeidet i 1971.

I starten gikk det svært mye opp og ned for selskapet, men i 1979 var 81 Airbus-fly satt i trafikk. British Aerospace (nå BAE Systems) gikk inn i sammenslutning i slutten av 1979. På dette tidspunktet hadde de franske og tyske interessene 38 % hver, de engelske 20 %, og det spanske selskapet 4 %.

Alliansen var ganske løst formet, men dette ble endret i 2000 da DASA, Aerospatiale og CASA fusjonerte og dannet EADS, og i 2001 da BAE og EADS sammen dannet et integrert selskap for å utvikle det nye flyet Airbus A380, en maskin som rommer opptil 853 passasjerer og dermed ble verdens største kommersielle passasjerfly da det ble satt i trafikk i 2007.

Hovedkvarteret til flyprodusenten Airbus ligger i Toulouse er den fjerde største byen i Frankrike, etter Paris, Marseille og Lyon, og regnes som hovedstaden i Oksitania.

%d bloggere liker dette: