Flyselskap

Hvilke flyselskap har bestilt Boeing 777X ?

bestilt Boeing 777X

Boeing 777X er den neste generasjonen av fly som er under utvikling hos Boeing fabrikken. Flyet skal bli modellen med mest moderne ytelse, drivstoffbesparende fremskritt til den verdensberømte Boeing 777-serien.

Men hvor vellykket har forhåndsordrene vært så langt? For et fly som ennå ikke har utført sine første test flyvning, står flyselskapene i kø for å legge inn bestillinger eller avventer de?

Det vil bli lansert to versjoner av 777x, -8-versjonen med lavere setekapasitet, men lengre rekkevidde og -9-versjon, med høyere setekapasitet, og kortere rekkevidde. I den konfigurasjon med høyest setekapasitet vil maskinen kunne ha plass til rundt 414 passasjerer i to klasser (slik Lufthansa planlegger).

Emirates har bestilt 150 Boeing 777X

Emirates er foreløpig største kunde av Boeing 777X. Fremtidige leveranser vil bestå av Boeing 777-8 og 777-9, og understreker nok en gang flyselskapets målrettede arbeid for en moderne flåte. Se intervjuet av Sir Tim Clark om hvorfor «han» kjøpte 150 777X.

 

Design av 777X

I konstruksjonsplanene for Boeing 777X inngår utforming av kabinen med detaljer som opprinnelig ble introdusert med Boeing 787 Dreamliner. Disse inkluderer større vinduer enn i tidligere kommersielle fly, økt kabin-trykk tilsvarende lufttrykket ved 1 800 meters (6 000 fot) høyde, større takhøyde og høyere luftfuktighet. Strukturelle endringer av det opprinnelige 777-flyskroget er nødvendig for å muliggjøre implementering av disse design forbedringene samt større kabinbredde. Det er planlagt at 777X skal utstyres med innfellbare, winglets slik at det kan parkeres på samme størrelseskategori som dagens 777-maskiner.

Innfellbare Winglets – Boeing 777X – Illustrasjon: Boeing.

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

 

Disse har bestilt Boeing 777X

Land Flyselskap -8X -9X Totalt
Japan All Nippon Airways 0 20 20
Qatar Qatar Airways 10 50 60
UAE Emirates 35 115 150
Hongkong Cathay Pacific 0 21 21
Tyskland Lufthansa 0 20 20
UAE Etihad 8 17 25
Totalt 53 243 296

 

Modeller av Boeing 777X

777-8X ligger lengdemessig mellom 777-200ER og 777-300ER, er utrustet med seteplass til om lag 350 passasjerer i en konfigurasjon med tre klasser og har en rekkevidde på 9 300 nautiske mil (17 200 kilometer) eller mer. Denne varianten er ment å erstatte 777-200LR og vil være en direkte konkurrent til Airbus A350-1000. Den innvendige kabinbredden er økt fra 5,87 meter i de tidligere 777-modellene til 5,97 meter i 777-8X. Dette vil gjøre det mulig å innrede kabinen med ti seter i bredden på økonomiklasse, med 46 centimeter (18 tommer) brede seter.

777-9X er en ytterligere strukket variant med setekapasitet for over 400 passasjerer i en konfigurasjon med tre klasser og en rekkevidde på mer enn 8 200 nautiske mil (15 200 kilometer). Boeing hevder at den «ikke vil ha noen konkurrent i sitt markedssegment». 777-9X skal etter planen settes i produksjon i 2017 og komme i kommersiell drift i 2020. 777-9X har samme innvendige kabinbredde som 777-8X (5,97 meter), med ti seter i bredden på økonomiklasse og med opptil 46 centimeter (18 tommer) brede seter.

 

Kilde: Boeing // wikipedia