Flyselskap

Brussels Airlines A330 mistet motorkraft på begge motorer

Brussels Airlines A330

En Airbus A330 fra selskapet Brussels Airlines mistet motorkraften på begge motorene.

Ifølge en nylig publisert rapport, mistet begge motorene kraften under en flytur.Heldigvis falt motorene ut på forskjellig tidspunkt, men hendelsen er fortsatt alarmerende. Den første motorfeilen oppstod mens flyet var i marsjhøyde, mens den andre inntraff da flyet nærmet seg sin planlagte destinasjonen, og flyet til land uten dramatikk. Etter hendelsen ble motorfeilen formelt undersøkt. Maskinen er satt inn i ordinær rutetrafikk igjen fra i morgen i følge flightradar24.com.

 

Hva hendte egentlig ?

Brussels Airlines A330 rutenummer SN358 var på vei fra Kinshasa til Brussel den 10. desember 2018. Flyet med registreringsnummer OO-SFU, hadde klatret til marsjhøyden på 40.000 fot uten problemer. Om bord i flyet var 182 passasjerer og en besetning på 12. Etter en stund på marsjhøyden sluttet den venstre motoren å fungere. Dette ble varslet til pilotene via Electronic Centralized Aircraft Monitor-systemet. Pilotene besluttet derfor å lose flyet ned til 27.000 fot og meldte en PAN-PAN (se faktaboks) til luftkontroll-sentralen. Mannskapet var forberedt på å lande på en alternativ flyplass (Diversion), men motoren var startet igjen, og flyet klatret igjen til riktig marsjhøyde.

Brussels Airlines A330
Flyet var på vei fra N’djili lufthavn (IATA: FIH) som er Den demokratiske republikken Kongos hovedstad Kinshasa, og er den største av de fire internasjonale lufthavnene i landet. Den er oppkalt etter elva Ndjili.

Da flyet nærmet seg Brussel fikk flyet vanskeligheter med den høyre motoren. Ifølge rapporter vekslet motoren mellom å tenne, og slå seg av automatisk. I det øyeblikket flyet landet var motoren i drift.

Rusk i forgasseren ?

Rapporter fra både flyselskapet og etterforskerne tyder på  at drivstoff-forurensning var årsaken til motorproblemene. Dette skyldes at det er ekstremt sjeldent at begge motorene feiler samtidig. Hadde begge motorene feilet samtidig, kunne situasjonen vært mye verre. I 2001 mistet Air Transat A330 kraften til begge motorene samtidig, og måtte glidefly  til en flyplass i Azorene, og tapte 2000 høyde-fot per minutt.

Om Brussels Airlines

Brussels Airlines er Belgias flag-carrier, og har base ved Brussel lufthavn, Belgia. Selskapet er medlem av IATA, Star Alliance og Association of European Airlines. (AEA). Selskapet driver flygninger til Norge, med ruter fra Oslo lufthavn, Gardermoen til Brussel lufthavn.

Selskapet ble til gjennom fusjonen mellom SN Brussels Airlines (SNBA) og Virgin Express. Den 12. april 2005 signerte SN Airholding, selskapet bak SNBA, en avtale med Richard Branson som ga selskapet kontroll over Virgin Express. 31. mars 2006 kunngjorde SNBA og Virgin Express at de fusjonerer og blir til ett selskap. 7. november 2006 kunngjorde de det nye navnet, Brussels Airlines, på en pressekonferanse på Brussel lufthavn. Brussels Airlines startet sine flyvninger 25. mars 2007.

I løpet av 2008 og 2009 ble selskapet kjøpt opp av Lufthansa, Brussels Airlines har derved også sluttet seg til samarbeidet i Star Alliance. Selskapet har et rutenett som dekker de fleste større byer i Europa. Selskapet har også et utstrakt rutenett til mange destinasjoner i Afrika.

Faktaboks Pan-Pan:

Pan-pan er et internasjonalt nødanrop, som brukes i luftfart og maritim radiotelefoni for å iverksette såkalte hasteanrop: Slike meldinger sendes fra et fartøy i situasjoner der det er fare for mennesker og / eller utstyr, hvis det ikke er noen assistanse “innen kort tid”. Meldingen begynner alltid med Pan pan gjentatt tre ganger; “Pan-pan, pan-pan, pan-pan”, etterfulgt av informasjon om fartøyets identitet, situasjon, posisjon og pilotens intensjoner.
Pan-pan og ilmedlinger “haster”  er en grad lavere enn nødmeldinger der nødsamtalen Mayday brukes. Til sjøs, for eksempel. være ved motorstopp hvor fartøyet kjører mot kysten: det er ingen nærliggende faresituasjon, men det er fortsatt behov for rask hjelp før situasjonen utvikler seg.

 

2 comments

  1. The descent rate of the plane was about 2,000 feet (600 metres) per minute. They calculated they had about 15 to 20 minutes left before they would be forced to ditch in the ocean.
    Ikke 2000 meter

Comments are closed.