Flyselskap

Widerøe gjør alvor av varslet rutekutt i 2019

varslet rutekutt Widerøe skuffet Widerøe kredittkortet ute av drift kan bli nedlagt kutter kansellerer 300 innstilte

Widerøe-sjef Stein Nilsen sier 18 av selskapets 23 kommersielle kortbaneruter går med tap og varsler rutekutt fra januar, ifølge E24. Saken ble allerede varslet samme dag Statsbudsjett ble lagt fram.

–18 av 23 kommersielle kortbaneruter vi driver i dag er ikke lønnsomme, sa Widerøe-sjefen under et debattarrangement om norsk luftfart i regi av Polyteknisk forening i Oslo sentrum mandag kveld.

Nilsen hadde ifølge E24 håpet på kutt i flypassasjeravgiften i statsbudsjettet for 2019.

– Det skjedde ikke, så nå er det slutt og vi skrider til verket, sa han.

Varslet ruterutekutt – Avgiften består

I forslaget til statsbudsjettet ble det kun foreslått en liten justering fra 83 til 75 kroner for Europa- og innenriksruter.

Widerøe-sjefen vil ikke si om kuttet betyr redusert frekvens på ruter, eller om selskapet vil kutte ruter helt.

– Det har jeg ingen kommentar til nå, men det er noe vi skal jobbe med og forhåpentligvis avklare innen utgangen av november. Endringene vil tre i kraft fra og med januar 2019, sier Nilsen til E24.

Faktaboks-kortbanenettet

Det norske kortbanenettet er et resultat av politiske vedtak som ble gjort på 1960- og begynnelsen av 1970-tallet, for å imøtekomme kravet om bedre infrastruktur ute i distriktene. I den forbindelse ble det satt frem krav om etablering av flyplasser.
Pådriver for arbeidet med å få bygd ut nye flyplasser, og da hovedsakelig i de nordligste fylkene, var ansvarlig statsråd i samferdselsdepartementet Håkon Kyllingmark fra Høyre. Ved inngangen til 1970-tallet hadde oljerikdommen ennå ikke gjort seg gjeldende. I prosjekteringen ble det derfor viktig å holde kostnadene nede. Resultatet av dette arbeidet ble en «standard flyplass», der rullebane, innflygingsutstyr, terminalbygninger med mere i størst mulig grad var standardisert og nøkternt.
Standard rullebanelengde ble satt til 840 m × 30 m. Til sammenligning er en standard langbane på ca. 2600 m × 60 m. De største flyene som trafikkerer kortbanenettet i dag er Bombardier DHC-8 Dash-8, og ATR-42. De første åren bruktes mest DHC-6 Twin Otter med 13 plasser. I Sverige ble det i den samme tidsperioden ett nett av regionale flyplasser bygget med 1500 m bane.