Flyselskap

SAS vurderer A321neo LR til flåten

vurderer A321neo

SAS vurderer å konvertere deler av sin Airbus A320neo-ordre til A321LR som har en vesentlig lengre rekkevidde.

SAS har allerede mottatt 19 A320neos fra en tidligere ordre for 30 av den nye typen. Selskapet plasserte ytterligere en ordre på 35 maskiner i midten av april. Disse ytterligere 35 flyene vil bli komplettert med ytterligere 15 A320neos som skal hentes gjennom leasing avtaler.

Fredag morgen holdt SAS pressekonferanse i forbindelse med selskapets rekordresultater i Q3-2018. SAS konsernsjef Rickard Gustafson fortalte at selskapet “regner på” et mulig bytte til A321LR.

“Jeg tror at A321LR kan være et attraktivt fly som muliggjør nye markeder i langdistanse-markedet, og det er noe vi vurderer.”

Han fortalte at selskapet enda ikke har fattet noen beslutning om det ville være bedre å konvertere Airbus-ordren, eller hente flyene via en annen kanal (leasing markedet).

SAS har allerede den største A321 i sin flåte. Totalt 8 maskiner av modellen A321 er i drift hos SAS med 198 seter ombord.

 

Harmoni i flåten

SAS har siden 2012 jobbet med å harmonisere og forenkle flyflåten. I dag har SAS to flytyper i trafikk innen Europa, sammenlignet med seks forskjellige i 2012. I takt med leveransene av de nye Airbus A320neo kommer SAS til å fase ut Boeing 737 og eksisterende Airbus A320 fly. I samband med dette forenkles SAS flyflåte ytterligere til en enhetsflåte bestående av Airbusfly på både kort-, mellom- og langdistanseruter. Det kommer til å gi økt fleksibilitet og gir ytterligere forenklinger og effektiviseringer i produksjonen.

Som helhet gir denne flyordren SAS en svært konkurransekraftig flyflåte med tanke på miljøpåvirkning, kundekomfort og kostnadseffektivitet.

Listeprisen på de 35 Airbus A320neo-flyene, inklusive motorer som bestilles fra Airbus, er på nesten 4 milliarder USD, før de rabatter som er gitt i forhandlingene mellom SAS og Airbus. De ytterligere 15 Airbus A320neo leies av leasing-selskap. Bestillingen til Airbus gjøres av SAS’ heleide datterselskap Gorm Asset Management Ltd.

SAS har enda ikke valgt hvilken motor som skal benyttes på flyene.

 

 

Foto: Airbus