Flyselskap

SAS erkjenner å ha solgt for mange billetter

SAS erkjenner kanselleringer resten av sommeren lanserer salg onkel skrue kapitalutvidelse bedriftskunder SAS styreleder torsdag 1 februar 2018

100.000 SAS-reisende rammet av lange forsinkelser i år. Totalt er over 1.050 SAS-avganger blitt mer enn tre timer forsinket eller innstilt til nå i år.

Dette kan komme å koste flyselskapet opp til 360 millioner kroner, skriver svenske Dagens Industri.

Over 100.000 passasjerer er blitt rammet av problemene i løpet av året, og også denne helgen er flere avganger innstilt.

Dersom alle reisende som er rammet av forsinkelser i sommer forlanger å få utbetalt sin EU-lovfestede erstatning, vil regningen ende på 360 millioner svenske kroner for SAS – det er mer enn dobbelt så mye som passasjerene var berettiget til på samme tid i fjor.

Det er blitt en del innstillinger som passasjerene fått beskjed om. Det er en liten andel av totalen, men det er leit for dem som rammes, og det beklager vi, sier SAS presstalsperson Tonje Sund til TT.

Hun legger til at det er en viss fare for at det kan oppstå ytterligere forstyrrelser i trafikken, men understreker at selskapet jobber intensivt med å finne løsninger.

Tallene kommer etter et problematisk halvår for flyselskapet, som er under angrep fra konkurrerende lavprisselskap og høye drivstoffpriser.

SAS erkjenner å ha solgt for mange billetter

SAS sliter med bemanningskrise og innstillinger i sommer. Direktør Lars Sandahl Sørensen innrømmer at de var for ambisiøse da de planla ruteprogrammet.

I følge Dagens Næringsliv forteller flyselskapet at de har solgt for mange billetter uten å ha full kontroll på bemanningen, og at dette er noe av årsaken til at SAS nå opplever problemer som kan ligne på det Norwegian hadde i fjor sommer.

– Vi har vært for ambisiøse ved planlegging av ruteprogrammet denne sommeren. Når vi vet resultatet, skulle jeg gjerne sett at vi hadde vært mer forsiktige.

Lars Sandahl Sørensen, visekonsernsjef og operativ direktør i SAS.

De siste to månedene har SAS innstilt over 700 flygninger, og de fleste skyldes interne bemanningsproblemer blant piloter og kabinansatte. 80 prosent av de innstilte avgangene skulle opereres av selskapets underleverandører.

Hittil i år har SAS-aksjen falt 21 prosent, og i andre kvartal i år hadde selskapet et tap på 385 millioner svenske kroner. Ytterligere økonomisk smell kan komme når passasjerene skal kreve erstatning for forsinkede og innstilte avganger.


Skulle dette fortsatt virke uklart, kan du bruke Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator for å finne ut av hva du kan kreve av flyselskapet, ved å legge inn detaljer fra reisen din.