Article

Fem reisetrender for 2018

Fem reisetrender

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018

Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra.

– Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff

Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten.

– Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff.

I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren.

Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også prisnivået generelt sett lavere enn på de fleste andre reisemål i Middelhavet.

Trend 2: Flere velger en pakkereise med rutefly

Dubai, Maldivene, Bali og Mauritius er eksotiske reisemål som øker i popularitet hvert år. Reiser til Dubai er mer enn fordoblet, og Maldivene er et av Vings største eksotiske reisemål om vinteren, med en salgsøkning på 46 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

– Mange har nok også fått øynene opp for at disse reisemålene er vesentlig billigere om sommeren. Faktisk er det ikke så veldig mye dyrere å reise til Maldivene om sommeren enn å dra til Spania i høysesong. Målt mot samme tid i fjor ser vi en vekst på hele 90 prosent for sommeren, sier Røhr-Staff.

Pakkereiser med rutefly har også vokst til Spania. Salget til det spanske fastlandet, først og fremst Costa del Sol, har tatt seg mye opp, og så langt har det økt med 70 prosent sommeren 2018 mot samme tid i fjor.

Trend 3: Vi bestiller flere reiser med mobilen

En stor forandring de siste årene er den økende bruken av smarttelefoner. Ving ser at det stadig er flere som både bestiller og betaler reisene sine med mobilen. Denne trenden kommer til å fortsette i 2018.

– Salg av reiser via mobil har økt med nesten 60 prosent siden i fjor. Nå er det hele 17 prosent som bestiller ferien sin med mobilen, forteller Vings informasjonssjef.

Også på selve ferien brukes mobilen mye. Når familien flytter inn på et av Vings familiehotell bruker de i gjennomsnitt 3,4 devices (smarttelefoner, nettbrett, data osv).

Trend 4: Hotell som staycation – som hjemme, bare borte*

Vi er også mer kresne enn noensinne og vil ha det bedre enn hjemme når vi er på ferie. Samtidig vil vi ta med oss den koselige hjemmefølelsen når vi reiser. Mange av dagens trender går mot det genuine, hjemmekoselige og lokale.

For mange har hotellet blitt viktigere enn selve reisen. Begrepet «staycation» ble først brukt om det å ha ferie hjemme, men i dag bruker vi begrepet for å beskrive en hotellopplevelse i utlandet. Man beskriver følelsen av «å komme hjem». Miljøet og hotellet skal føles inkluderende og som et sted man trives, henter energi og vil tilbake til.

– Det kan være alt fra å få et personlig tips av resepsjonisten, til at hotellets personlige trener tar med gjestene ut på en tur i olivenlunden. Om hotellet kan tilby noe mer enn det vanlige og det forventede, deler man jo også som gjest gjerne disse opplevelsene med andre, sier Røhr-Staff.

Trend 5: Venner har blitt reiseledere*

Planleggingsfasen har blitt en viktig del av ferieopplevelsen. Hele 60 prosent av de som svarte på Vings reisepanel i oktober 2017, synes at planleggingsfasen er både viktig og morsom, og de legger mye tid i research før ferien. For mange kan denne fasen være nesten like viktig som selve ferien, og det er viktig at man gjør riktige valg. Når det samles informasjon og tips om reisemålet man ønsker å besøke, veier anbefalinger fra venner tungt. Nesten halvparten av reisepanelet svarte at de hadde fått de beste reisetipsene sine av venner.

– Venner fungerer også som et filter. Når mennesker som liker de samme tingene som oss selv tipser om reisemål og hotell, får vi tips som allerede er utprøvd av folk vi stoler på, avslutter Siri Røhr-Staff.