Flyselskap

British Airways blar opp 48 milliarder kroner

48 milliarder kroner

British Airways blar opp 48 milliarder kroner for å kjøpe nye fly og renovere sin eksisterende flåte.

Ikke mindre enn 4,5 milliarder GBP legges på bordet når det Britiske flyselskapet skal forsøke å snu motgang til medgang.

«Investeringen vil sørge for at British Airways snart blir det foretrukne flyselskapet for alle»

Alex Cruz, Administrerende direktør, British Airways ifølge den britiske avisen The Telegraph

  • Bestilling av 72 nye fly
  • Oppgradering av 128 eksisterende fly
  • Investere i kundeopplevelsen ombord
British Airways – Business Class meal

 

Også matserveringen på økonomiklassen på langdistanserutene skal forbedres og direktøren lover i tillegg lavere priser, bedre service og nye ruter.

– British Airways møter sterkere konkurranse enn vi noen gang har opplevd, sa administrerende direktør Alex Cruz i flyselskapet under en tale på World Travel Market i London denne uken.

– Som et nasjonalt flyselskap har vi ingen immunitet mot måten bransjen har endret seg. En ledende posisjon gir oss ikke nødvendigvis et privilegium. Vi har ikke en automatisk rett til videre vekst. Jeg er derimot lidenskapelig opptatt av å sikre at British Airways fortsetter å levere til kundene, fortsatte Cruz.

British Airways har i dag en flåte på over 280 fly, inkludert 25 Boeing 787 Dreamliner (16 av den større 9-versjonen). Selskapet har også 18 Airbus A350-1000 og 12 Boeing 787–10 under bestilling fra før.

Konkurranseutsatt marked

British Airways er en del av IAG-konsernet sammen med flyselskapene Iberia, Vueling og Aer Lingus. Kvartalsrapporten for tredje kvartal viser at konsernet er på linje med mange andre store europeiske flyselskap som Lufthansa og KLM-Air France, og har hatt en positiv utvikling i år.

Siden nyttår har omsetningen økt 1,3 prosent til 17,5 milliarder euro, mens brutto driftsresultat (før engangseffekter) økte 26,9 prosent til 2,4 milliarder euro. Etter skatt økte resultatet 5,6 prosent til 1,6 milliarder euro.

IAG opplever samtidig en intens konkurranse fra andre aktører, både i Europa og fra andre kontinenter, fra «luksusselskapene»i Midtøsten til lavprisaktører som Ryanair og Norwegian.

IAG-konsernet lanserte i sommer flyselskapet Level for å møte noe deler av konkurransen fra lavprisselskapene. Selskapet har base i Barcelona og har startet ruter til Los Angeles, San Francisco, Buenos Aires og Punta Cana med to Airbus A330 uten businessklasse.