Flyselskap

Qatar Airways kjøper en stor eierandel i Cathay Pacific

Cathay Pacific eierandel i Cathay Pacific

Qatar Airways har kjøpt en eierandel på 9,6 prosent i det Hong Kong baserte flyselskapet Cathay Pacific. Prisen for aksjeposten endte på cirka MNOK 5 288, og verdsetter Cathay Pacific til cirka 50 milliarder kroner.

Det Gulf baserte flyselskapet som også har kjøpt minoritets-andeler i andre flyselskaper for å styrke transittrafikken gjennom Doha, skrinla i august planer om å kjøpe en eierandel i American Airlines. Bakgrunnen skulle være at det amerikanske selskapet hadde avvist interessen. Qatar Airways kjøpte aksjeposten mandag fra Kingboard Chemical. Selskapet er listet ved børsen i Hong Kong, og har vært med på å bygge Cathay-posisjon i markedet.

Fornøyd med stor eierandel i Cathay Pacific

Akbar Al Baker, administrerende direktør i Qatar Airways, sa at han var fornøyd med den “finansielle investeringen” i Cathay, som han beskrev som “et av verdens beste flyselskaper, respektert over hele bransjen og med stort potensial for fremtiden”.

Rupert Hogg, Cathays administrerende direktør, sa at han så frem til “et fortsatt konstruktivt samarbeid” med Qatar Airways, som er medlem av Oneworld-alliansen.

Komplisert struktur

Analytikerne sier imidlertid at eierstrukturen ville komplisere fremtiden for Cathay Pacific. Selskapet har allerede blitt hardt rammet av konkurranse fra raskt voksende, statsstøttede konkurrenter i Kina og den Arabiske Gulf.

Aksjekursen i Cathay Pacific falt med så mye som 4,8 prosent etter at nyheten ble annonsert. Selskapet hentet seg litt inn igjen, og avsluttet ned 1,5 prosent ned ved Hong Kong børsens (HKEX).

Qatar Helsinki lets celebrate

Qatar Airways blir Cathays tredje største aksjonær etter Swire Group. Det det britiske konglomeratet eier 45 prosent og Air China 29,9 prosent av selskapet.

“Cathay og Air China vil ikke ha en slik aksjonær, selv om de vil si at de ønsker det.”

Corrine Png, konsernsjef i Crucial Perspective, et aksjeanalyseselskap i Singapore.

“Qatar vil ikke være en sovende investor. De vil prøve å få innflytelse, enten i Cathays transformasjonsprogram eller flåteprogram, i håp om å mate trafikk fra Hong Kong og Kina til Qatars nettverk. ”

Qatar Airways har allerede en eierandel på 20 prosent i International Airlines Group, morselskapet til British Airways, samt en 10 prosent eierandel i Latinamerikanske Latam Airline Group og en 49 prosent eierandel i Italias Meridiana.

Qatar Airways så en nedgang i bestillinger i juni måned. Dette fordi Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Bahrain og Egypt innførte en en luft- og sjøembargo mot Qatar.

Med en stor bestilling av nye fly har Qatar Airways vært på utkikk etter andre måter å utvide trafikken, og opprettholde sin ambisiøse holdning til tross for embargoen.