Credit cards

Hva skjer når Vipps får monopol på mobilbetaling?

monopol på mobilbetaling

Vipps har feid konkurrentene av banen, hva er veien videre? – Det nytter ikke å være tilfreds med dagens posisjon og hvile på laurbærene, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Om lag åtte måneder etter at mCash kunngjorde at de skulle utfase sin tjeneste, meddelte MobilePay nylig at også de legger inn årene i Norge og slår seg sammen med sin tidligere mobilbetalingsrival, Vipps. Disse to alternativene overlevde i det norske markedet i et par år før de ga seg, et marked som Vipps var først ute med å etablere seg i.

Nå står Vipps alene og mannsterke igjen, med SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 selvstendige sparebanker under sin kappe, samt nylig tilsluttede Danske Bank og Nordea.

– Samarbeidet vil gi Vipps større gjennomslag for å kunne levere de enkleste og mest nyskapende betalingstjenestene til norske privatpersoner og bedrifter fremover, sier konserndirektør i DNB Vipps og Betaling i et intervju med Dinero.no.

Gjør Vipps lønnsomt uten å påvirke kundene

Siden starten har Vipps kostet DNB store summer å drifte, mye på grunn av at internasjonale betalingsnettverk som Visa og MasterCard krever høye beløp for hver enkelt transaksjon. Til nå har Vipps vært avhengig av disse nettverkene, men går i løpet av året over til BankAxept som plattform. Slik kan tjenesten i stor grad unngå internasjonale og fordyrende mellomledd, og snu tjenesten til å bli lønnsom.

Mobilbetalingstjenesten har dessuten inngått samarbeid med Nets, som gir tilgang til bankenes straksbetaling. Er avsender og mottakers bank en av Vipps-bankene, vil pengene som overføres komme direkte inn på konto.

– Bruk av infrastrukturen for straksbetaling gjør det etter hvert mulig å få til dette for alle bankene på en effektiv måte, og nå først for bankene i Vipps-samarbeidet. Det vil også få ned kostnadene ved transaksjoner, forteller Garborg til Dinero.no.

Med dagens løsning må brukerne vente på å få pengene overført på samme måte som ved vanlig bankoverføring i nettbanken. Har man en annen bank enn avsender kan det ta iallfall én virkedag før pengene overføres, avhengig av når på døgnet overføringen skjer.

Er klare for konkurranse fra utlandet

Vipps er størst i Norge, men ikke i verden. Aktører som Facebook, Apple Pay, Android Pay og lignende tjenester har i de siste årene tatt opp kampen om betalingskundene, og det er ikke utenkelig at de med tiden ønsker å slå rot også i Norge.

– Vipps’ utbredelse og verdiforslag vil gjøre det utfordrende for andre aktører å ta det norske markedet, men det nytter ikke å være tilfreds med dagens posisjon og hvile på laurbærene, forteller Vipps-sjefen til Dinero.no.

Vipps har et stort fortrinn med sitt samarbeid med både BankAxept og Nets her hjemme, samarbeid internasjonale tjenester mest sannsynlig ikke vil få mulighet til å innlede. Samarbeidene gjør prisene for overføring betraktelig lavere, og uten en slik avtale vil det blir vanskelig for konkurrenter å lansere en økonomisk bærekraftig betalingstjeneste i Norge.

– Vipps tar alle konkurrenter på alvor, men har hele tiden sagt at det er den aktøren som lager de beste og enkleste løsningene som vil stå igjen som vinneren, sier Garborg.

monopol på mobilbetaling

Monopol på mobilbetaling – ser utenfor landegrensene

Nå som Vipps er størst i Norge, ønsker de å etablere seg også utenfor landegrensene.

– For mange bedriftskunder er det viktig å ha løsninger på tvers av Norden. Vi ønsker absolutt å være med å spille en rolle i kampen om betalings markedet utenfor landegrensene.

Betalingstjenesten har som mål å alltid være den enkleste løsningen for forbrukerne, og må derfor være kontinuerlig oppdatert på hvordan kunder flest betaler. Vipps-sjefen sier overfor Dinero.no at de allerede er i gang med nye tjenester.

– Det er store muligheter for forenkling for folk flest, bedrifter og samfunn, og det skjer endringer på svært kort tid nå. Mobilen vil spille en stor rolle, også som lommebok i nær fremtid. Det er for eksempel ingen logikk i at vi går rundt med en kortmappe bakpå mobilen, og tar ut et plastkort for å kommunisere med en terminal. Dette er to digitale enheter som både kan og bør snakke sammen automatisk, sier han.

Vil fortsette å være en «first mover»

Vipps var den første av sitt slag i Norge, og sjefen selv mener dette var en avgjørende faktor som har gjort tjenesten til den største i landet. Garborg understreker viktigheten av å være en «first mover» i markedet.

– Den aktøren som til slutt vil vinne slaget om butikkbetaling er den aktøren som både er tidlig ute med produkter og tjenester og lager en løsning som er så enkel at kunden legger igjen kortet hjemme, sier han, og fortsetter:

– For bedriftene som skal ta i bruk mobile løsninger er det også helt avgjørende med kostnadseffektive løsninger – det er en hygienefaktor. Så langt har ikke vi sett noen alternativer som er enkle og gode nok for butikkbetaling, men vi har allerede høstet gode erfaringer og lærdom fra en rekke pilotprosjekter.

… men vil Vipps innføre gebyrer?

Nå som tidligere rivaler har slått seg sammen med Vipps, har de feid all konkurranse av banen. Det gjør naturlig nok at Vipps når en større kundemasse, men med lite konkurranse fra andre aktører betyr det også at de kan gjøre mer som de selv vil. Vil dette gjøre Vipps dyrere?

Eksempelvis måtte man ut med et gebyr for å overføre penger da Vipps først ble lansert. Så kom MobilePay på banen, og de tok ingen gebyrer for overføring. For å fremdeles kunne gi et konkurransedyktig produkt, endret Vipps sin tjeneste til å bli gebyrfri for beløp inntil 5000 kroner. Men nå som også MobilePay legger ned i Norge, hva vil skje med Vipps?

– Nå som Vipps ikke har noen reell konkurranse i Norge, vil tjenesten innføre gebyrer?

Nei, vi har ikke planer med å endre vår prisstruktur fremover, sier Rune Garborg til Dinero.no.