Credit cards Flyselskap SAS EuroBonus

Langdistanse destinasjoner i Mexico og Sør Afrika ?

 

langdistanse destinasjoner SAS

De neste årene vokser SAS langdistanseflåte når de nye Airbus A350-900 leveres fra siste kvartal 2019.

Ifølge de opprinnelige planene skulle de nye Airbus maskinene ha blitt levert fra slutten av 2018.  Men SAS ønsker leveringen samlet inn i en større gruppe fly, for å lette innfasingen av ny flytype.
De nye maskinene vil primært erstatte de eldre A340, som imidlertid ikke blir faset ut når A350 leveransene starter. De relativt lave drivstoffkostnadene betyr at de kan forbli i flåten litt lenger enn planlagt.

Nei, vi har det ikke travelt med å utfase flyene. De er ikke så gale å bruke i dag fordi vi eier syv av dem og har hatt dem siden de ble produsert. De er billige i drift, selv om de bruker nesten 30 prosent mer drivstoff enn A350. Det er åpenbart at vi trenger flere fly i vår langdistanseflåte, og da kan vi beholde noen av de gamle. Det sa Niklas Hårdänge, ansvarlig for innfasing av nye fly i SAS-flåten.

Dette ble fortalt til svenske nettstedet Flygtorget i et intervju i juni 2017.

 

Cancun og Johannesburg kan bli langdistanse destinasjoner hos SAS. GCMAP.com

Nye langdistanse destinasjoner

Legg til den eldre A330 og den nye A330E som SAS flyr i dag, og langdistanseflåten vokser raskt etter hvert som de åtte A350-maskinene kommer. Det åpner igjen for at nettverket skal utvides med flere destinasjoner, og i et stort intervju i Svenska Dagbladet denne uken reiste Rickard Gustafsson opp spørsmålet.

Hvis drivstoffprisen fortsatt er lav, kan vi holde noen av våre gamle planer. Da kan vi kanskje begynne å fly med A350 til rene fritids destinasjoner som Sør-Afrika eller Cancun.

I et intervju med SvD Näringsliv (krever innlogging).

I så fall vil det være første gang i mange år at SAS flyr sin egne ruter til Afrika. Historisk sett har det i løpet av epoken med DC-8 og DC-10 vært ruter til blant annet Nairobi, Dar es Salaam og Johannesburg.

Ved å sette inn eldre og godt brukte Airbus A340 på kjente fritids destinasjoner vil bli som å «hoppe-etter» Lufthansa. Tyskerne har etablert et lav-kostnadssegment i flyselskapet, og det har utviklet seg til dagens Eurowings. Her anvendes eldre Lufthansa A340 som tidligere fløy til turistdestinasjoner i USA og Karibia. Fritidsreiser, helst til langdistanse destinasjoner, er også det markedet som for tiden vokser raskest.

Har du fått bestilt bonusreise ombord på den nye SAS maskinen enda ? Her er noen gode rabatterte tips. Jeg har klart å finne Business class seter på tur nummer 2.


Nye medlemmer hos Awardfares.com mottar 20% rabatt på tilbud gjennom frequentflyer.no

%d bloggere liker dette: