Credit cards

Dette har du krav på om det blir flystreik

kan koste orkanen harvey

Fredag 25. august kunne det danske bransjemediet Check-in.dk rapportere at piloter fra både Norge og Danmark har sendt ut varsel om streik. Hvilke flyturer og destinasjoner som blir berørt er foreløpig uklart, men det er opplyst om at streiken kan tre i kraft allerede 11. september.

Skjer dette, er det forventet at de fleste passasjerene som blir berørt faktisk lar være å klage. Det er for få som vet hvilke rettigheter de har i slike situasjoner, derfor skal vi i denne artikkelen vise deg de ulike kravene du kan rette mot flyselskapet dersom du blir berørt av streiken.

Ved forsinkelse

Blir flyet ditt forsinket som følge av streik, har du rett til å bli tatt vare på av flyselskapet på flyplassen. Er flyet forsinket med 2 timer har du krav på å få mat og drikke mens du venter.

Blir flyet forsinket i over 5 timer, står du overfor flere valgmuligheter. Bestemmer du deg for at du fortsatt vil reise til bestemmelsesstedet, må reiseselskapet finne en alternativ reiserute for deg så fort som mulig. Også her har du rett på mat og drikke, samt å få dekket kostnadene for hotell og transport om det er behov for det. Om du derimot heller vi ha pengene tilbake, skal disse være på kontoen innen 7 dager.

Ved innstilt eller kansellert fly

I likhet med forsinkelse, har du krav på å enten få pengene tilbake eller en alternativ reise til sluttdestinasjonen dersom flyet ditt blir innstilt eller kansellert. Reisen skal da være av samme kvalitet som det du hadde på det kansellerte flyet. Om du har bestilt business class, er det dermed standarden fra business class du har rett på.

Har jeg krav på ekstra kompensasjon?

Ifølge standard-regelverket fra EU har alle rett på økonomisk kompensasjon så lenge selskapet er herre over eller kunne ha unngått situasjonen. Streik er en ekstraordinær situasjon og er ikke flyselskapets feil. Du har av denne grunn ikke krav på kompensasjon, slik som tapt arbeidsfortjeneste. Dette vil si at på grunn av innstilt eller forsinket fly rakk du ikke jobben du skulle på og mistet derfor arbeidsfortjenesten.

Ekstra sikkerhet

For en ekstra sikkerhet kan du kjøpe alle reisene dine med et kredittkort, da kredittkort gir flere rettigheter. Kommer du ikke gjennom med klagen til flyselskapet, kan du kreve pengene for reisen tilbake fra kredittkorttilbyderen. Du skal nemlig ikke betale for en tjeneste du ikke har fått.

Eksempler på reisevennlige kredittkort er kredittkortene fra American Express og Bank Norwegian. Begge tilbyderne inkluderer gratis reise- og avbestillingsforsikring dersom minst halve reisen er betalt med kredittkortet. I tillegg lar kredittkortene deg samle opp bonuspoeng gjennom fordelsprogrammene Membership Reward og Norwegian Reward, der de opptjente poengene kan brukes på senere reiser.

American Express Platinum

Årsavgift: 1700,-

Om reward programmet: Opptjen 20 EuroBonus Ekstrapoeng for hver kr 100 på alle kjøp. Poengene kan brukes til å betale for fremtidige flyreiser, leiebil, hotell, tilgang til lounge, oppgradere flybilletter eller handle på nett.

Andre fordeler: Gratis reise- og avbestillingsforsikring om halve reisen blir betalt med kortet. Du kan få kjøpsforsikring og dekket egenandel ved skade på leiebil. I tillegg kan du få tilgang til Concierge Service og lounge på flyplasser.

 

 

 

 

Bank Norwegian-kortet

Bank Norwegians VISA kort har ingen uttaksgebyr


Årsavgift
: 0,-

Om reward programmet: Få opptil 20% CashPoints på flybilletter fra Norwegian og 1% på alle andre varekjøp. Du kan benytte deg av CashPoints til å betale fremtidige reiser med Norwegian.

1 CashPoint = 1 NOK.

Andre fordeler: Gratis reise- og avbestillingsforsikring dersom over halve reisen blir betalt med kredittkortet. Kredittkortet har ingen gebyrer ved bestilling av flybilletter eller ved minibankuttak i utlandet.

 

 

 

 

For å finne det mest passende for deg og dine preferanser, er det viktig at du sammenligner kredittkort. Forskjellige kredittkort har nemlig ulike fordeler, og ikke alle inkluderer gratis reise- og avbestillingsforsikring.

Til slutt noen generelle tips; Blir du berørt av streik er det viktig å oppdatere deg på informasjonen som kommer ut i media og av flyselskapet selv. Har du ikke hørt noe annet, må du møte opp på flyplassen og forvente planlagt avgang inntil videre. Husk hvilke rettigheter du har og alltid klag om kravene ikke blir møtt av flyselskapet.

Skulle dette fortsatt virke uklart, kan du bruke Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator for å finne ut av hva du kan kreve av flyselskapet, ved å legge inn detaljer fra reisen din.

God tur!