Flyselskap

Finnair best i klassen for åttende år på rad

Finnair best i klassen

For åttende gang klatrer Finnair helt til topps i kategorien «Northern Europe’s Best Airline», i regi av Skytrax, under World Airline-prisutdelingen i Paris. Finnair tror utmerket kundeservice og økt satsing på digitalisering er nøkkelen til suksess.

Kåringen er basert på en omfattende selvstendig undersøkelse blant mer enn 19 millioner passasjerer fra 105 land, gjennomført i perioden mellom august 2016 og mai 2017. 325 flyselskaper ble vurdert.

– Vi er veldig stolte over å få denne anerkjennelsen fra Skytrax, og ikke minst fra alle passasjerene verden rundt. Vi vil alltid være lojale mot den nordiske måten å gjøre ting på, men utvikler hele tiden servicen vår, både på bakken og i luften. Det er for å gi den aller, aller beste opplevelsen til kundene våre, sier Robert Lönnblad, General Manager for Finnair Scandinavia.

Digitalisering i luften

Finnair har investert tungt i å utvide A350-flåten. Også å ligge i forkant av den digitale utviklingen for å forbedre kundeopplevelsene i alle ledd – fra booking, gjennom innsjekk til ombord i flyet. Finnair var første flyselskapet i verden til å lansere Alipay ombord i år, og i tillegg gjennomførte Finnair et vellykket testprosjekt for ansiktsgjenkjennelse ved innsjekk på flyplassen i Helsinki. Nå har Finnair også installert Nordic Sky Wi-Fi-portal på hvert eneste langdistansefly, og bruken av mobilappen deres øker stadig.

– Digitalisering er et våre viktigste strategiske satsningsområder. Ved å ta i bruk det nyeste av digitale løsninger, hever vi standarden på hele reiseopplevelsen for kundene våre. Likevel kommer vi også alltid til å utvikle andre områder av kundeservice, som det populære samarbeidet vi har med toppkokker i business-klasse på langdistanseruter, i tillegg til å forbedre lounge-opplevelsen i samarbeid med partnerne våre, sier Lönnblad.

Om konkurransen

The World Airline Awards, i regi av Skytrax, er ansett som et verktøy for å måle passasjertilfredshet hele verden rundt. Undersøkelsen analyserer kundetilfredshet på hele passasjeropplevelsen både på flyplassen og ombord. Hele verdikjeden – fra innsjekk til ombordstigning, setekomfort, renslighet, mat, drikke, underholdningstilbud og til service fra kabinansatte.