Flyselskap

Test av Lufthansa First Class og First Class Terminal

Introduksjon

Oslo – Frankfurt med Lufthansa Business Class A320-200

First Class Terminal, Frankfurt

Frankfurt – Chicago med Lufthansa First Class B747-8

Introduksjon

Jeg har virkelig fått smaken på Lufthansa First Class som produkt. Jeg vet ikke om det er kaviar-servicen eller setene, men noe må det være.  Og med tanke på at SAS EuroBonus poeng etterhvert blir tilgjengelig på Egon, matbutikken og stort sett over alt, kan det tenkes at vi står ovenfor en devaluering av poengtabellen for uttak av Star Alliance reiser?

Årets sommerferie er allerede bestilt med Singapore Airlines i Business Class til Denpasar, og like naturlig som pølser og vaffel på 17. mai, er det at unge lovende star seg en solo-tur til USA.

Det stod lenge mellom destinasjonene Miami, New York eller Chicago. Miami flys med Airbus A380, som gjør at den havnet langt opp på listen. Etterhvert var det Chicago via München som åpnet seg opp med ledig kapasitet i First Class. Lufthansa har et helt fantastisk konsept / produkt i First Class, mens jeg synes at selskapets Business Class er litt blod-fattig. Det kan kanskje skyldes utstrakt bruk / misbruk av Qatar Airways de siste to årene.

Ruten mellom München og Miami flys med Airbus A340-600, som etterhvert skal fases ut av flåten til Lufthansa. Dette er lengste flyet i sivil-luftfart med sine 75,4 meter, og egen toalett avdeling i «kjelleren». A346 skal erstattes av A350, og dette er en flytype hvor Lufthansa har valgt å prioritere bort First class.

LH First class metodikk

Jeg brukte primært United.com for å skaffe meg oversikt over ledige seter og destinasjoner, men da det begynte å spisse seg til,  satt jeg opp varslinger i Expertflyer.com. Dette er en betalingstjeneste som koster USD 9.99 per måned, og er et must for alle travel-hackers.

Knappe 3 dager før avreise, satt jeg altså med følgende routing;

OSL-FRA-MUC-ORD-MUC-OSL

Mellom Oslo og München er kapasiteten vesentlig lavere enn til hoved-huben Frankfurt. Ca. 48 timer før avgang fikk jeg en e-post varsling fra Expertflyer at det hadde åpnet seg muligheter på flyvningen mellom Frankfurt og Chicago.

Jeg brukte ikke lang tid på å få ringt 05400 til SAS for ombooking. Jeg valgte å beholde den opprinnelige ruten OSL-FRA, som ville gi meg drøye fire timer i Lufthansa First Class terminal.

Enden på visa, var 150K SAS EuroBonus poeng og ca TNOK 3,2 i skatter- og avgifter.

Hotell og leiebil, det få vi løse etterhvert.

LH First Class Terminal

LH First Class terminal here we come !