Flyselskap

SAS oppgraderer WiFi og kabiner for MSEK 500

sas-new-cabin-oppgraderer

SAS feirer sitt 70-årsjubileum i år, har i alle år fokusert på å bringe innovasjon til sine passasjerer siden 1946. Med en lidenskap og visjon om å «gjøre livet lettere” for Skandinavias frequent flyers, oppgraderer SAS for hele 500 MSEK. Denne gangen er flåten som brukes på kort og medium haul flygninger. Fra å installere den raskeste WiFi-løsningen i Europa til å fullføre en total oppgraderingen av kabinen. Ved å samarbeide med ViaSat, kan SAS tilby ombord hastigheter på 12 Mbps.  Det sikrer  at tiden tilbragt ombord vil bli mer produktiv og morsommere med streaming TV, musikk og filmer.

“Mange av våre kunder er hyppige flyers og vi spiller en viktig rolle i livet til mange mennesker. Oppgraderingen vi har implementert på vår lange rute fly har fått en svært positiv mottakelse. Derfor oppgraderer vi nå vårt kort og mellomlang  produkt. Det vil inkludere høyhastighets WiFi med hastigheter som gjør at tiden om bord til å bli brukt for arbeid eller å slappe av og nyte en streamet film eller TV-serie. Som både passasjerer og mannskap om bord er nå koblet til, kan vi ta vår personlige service til større høyder. Vi vil også fortsette å utvikle våre digitale, smarte løsninger som gjør livet enklere “sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

sømløs WiFi Experience

SAS har forpliktet seg til å levere sømløse WiFi reiseopplevelser hvor passasjerene kan få tilgang til alt innhold og informasjon fra hvor som helst: hjemme, på flyplassen eller ombord. Den nye ombord høyhastighets WiFi-tjenesten gir passasjerens gate-to-gate internett med den raskeste hastigheten tilgjengelig på markedet.

I tillegg til streaming, sosiale medier og tradisjonelle Office applikasjoner, kan passasjerene også vente å få bedre hjelp fra kabinansatte, som nylig har blitt utstyrt med iPad Mini som vil bli koblet til WiFi-system. Med nye høyhastighets WiFi evner SAS mannskap vil være i stand til å få tilgang til fly og passasjer informasjon – før take-off, under flyturen og etter flyet har landet. Dette inkluderer å hjelpe passasjerene sjekke om deres fly er på gang til status på flyforbindelser, sjekke sine Eurobonus-konto eller bestille en Eurobonus fly, butikk i Eurobonus butikken, leie bil, bestille en taxi for å møte dem på flyplassen eller fortelle SAS besetningsmedlemmer hva de tenkte på service – alt mens ombord.

Det første flyet med den nye WiFi-systemet vil være i drift i andre halvdel av 2017. Om bord WiFi vil være gratis på  flyreiser for alle SAS Eurobonus-medlemmer og SAS Plus kunder.

“I arbeidet med SAS, gjør vi internett tilgjengelig, rask og enkel å bruke på 35.000 fot. Bare ved å koble ViaSat ende-til-ende-tjenesteplattform med Eutelsat europeiske satellitt-tilkobling, kan vi aktivere flyselskap som SAS, for å tilby en best-i-klassen ombord WiFi-tjeneste i Europa gratis til Eurobonus-medlemmer og SAS Plus passasjerer ” , sier Mark Dankberg, styreformann og administrerende direktør, ViaSat.

Oppgraderer kabinen

Det første flyet med nytt interiør vil være SAS ‘nye A320neo. Flyene vil ha ekstra benplass, nye og mer komfortable seter, et belysningssystem som er i tråd med den tiden av døgnet. USB-uttak ved alle seter å holde personlige enheter ladet.  Interiøret er i tråd med den nye kabinen som tilbys på SAS langdistanserutene lansert i 2015. Det nye interiøret ble raskt svært populær blant både skandinaviske og internasjonale kunder.

I tillegg til 30 nye A320 vil 70 eksisterende kabiner (B737) bli oppgradert mellom 2017 og midten av 2019. WiFi sytemet og kabinoppgraderinger er forventet å utgjøre en samlet investering på ca 500 MSEK over en tre års periode.