Flyspråk

Har du benyttet tjenesten: Klikk & Hent

Klikk & Hent

 

Reisende fra lufthavnene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand kan nå slippe unna kø ved å bestille taxfree-varer på nett før avreise og plukke dem opp ved ankomst.

I mars lanserte Travel Retail Norway muligheten for å forhåndsbestille taxfree-varer fra selskapets butikker.

Tjenesten som kalles Klikk & Hent, lar de reisende sende inn sin bestilling minst 12 timer før flyreisen. Varene blir så pakket og lagt klare til henting til man ankommer flyplassen. Her kan man gå i en egen kø og betale for de forhåndsbestilte varene.

– Den nye tjenesten har fungert veldig bra så langt og vi har fått mange positive tilbakemeldinger over hele landet. Dette tilbudet er nå tilgjengelig på alle de fem flyplassene hvor vi har butikker, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad.

Kundene ønsket å handle varer på nett

Det vil si at tilbudet kan benyttes på lufthavnene i Oslo (Gardermoen), Bergen (Flesland), Trondheim (Værnes), Stavanger (Sola) og Kristiansand (Kjevik).

Tre uker etter lansering brukes forhåndsbestillingen daglig av 50-60 kunder fordelt på de fem flyplassene.

– Vi ser en sakte, men sikker vekst uke for uke, sier kommunikasjonssjefen.

Kjøp alle varer på nett

Til sammenligning har selskapets butikker daglig 15.000 kunder i snitt, men dette varierer etter sesong og på denne tiden av året ligger de lavere enn snittet, forklarer Dagestad.

Forhåndsbestilling av tax free-varer har allerede vært tilgjengelig i lang tid fra charterselskaper og flyselskaper.

Ifølge Dagestad er det ikke for å ta opp konkurransen med dem de har lansert tjenesten, men fordi det er noe kundene har ønsket seg.

– Klikk og hent begynner å bli vanlig i alt fra bokhandelen til elektrobutikken. Kundene etterspør dette tilbudet og da vil vi levere det, sier han.

Vil være under konstant utvikling

Dagestad forklarer at Travel Retail Norway smuglanserte tjenesten allerede i januar, slik at de kunne lære og forbedre den frem til den offisielle lanseringen 1. mars.

– På den måten kunne vi sørge for at det skulle bli knirkefritt for kundene fra starten, sier Dagestad.

– Det har først og fremst vært viktig å få på plass rutinene i butikk, og så jobber vi med å forbedre tjenestens varelagerstatus. I tillegg vil vi få på plass en kontotjeneste, så man kan få tilgang til ordrehistorikk og slike ting. Dette er en tjeneste som vil være under konstant utvikling,