Credit cards

Veksten fortsetter for Bank Norwegian

bank norwegian

Konsernets totalresultat etter skatt i 4. kvartal utgjorde 290 millioner kroner, en økning på 43 millioner kroner fra 3. kvartal. Resultatfremgangen forklares av sterk utlånsvekst, stabile marginer, god kostnadskontroll og stabil kredittkvalitet. Danmark/Finland leverte positivt resultat i 4. kvartal før ett år med drift. Totalresultatet er påvirket av en skattegevinst fra salget av Visa Europe med en resultateffekt på 14 millioner kroner.

Den sterke kunde- og utlånsveksten fortsatte i 4. kvartal, med en utlånsvekst på 3,5 milliarder kroner, mens innskuddene økte med 2,3 milliarder kroner. Banken rekrutterte 88.300 nye kunder i 4. kvartal.

Konsernresultatet for hele året 2016 ble 924 millioner kroner, en økning på 320 millioner kroner sammenlignet med 2015. Resultatfremgangen på årsbasis forklares av kunde- og utlånsvekst, ekspansjon til Danmark og Finland, stabile marginer, fokus på kostnadseffektivitet og stabil kredittkvalitet. Totalresultatet er påvirket av gevinst fra salget av Visa Europe med en netto resultateffekt på 58 millioner kroner. Banken fikk over 333.000 nye kunder i 2016 og en utlånsvekst på 11,1 milliarder kroner.

Banken har opplevd høy utlånsvekst også i første kvartal 2017. Banken tar høyde for at kommende pilar 2-krav, som forventes kommunisert tidligst i løpet av andre kvartal 2017, vil medføre et høyere krav til kapitaldekning fremover. Styret har på den bakgrunn besluttet at det skal gjennomføres en forhøyelse av egenkapitalen gjennom en rettet emisjon på om lag 500 millioner kroner. Kapitalforhøyelsen forventes å øke ren kjernekapitaldekning med 2,3 %. Bank Norwegian hadde en ren kjernekapitaldekning på 13,7 % ved utgangen av 2016. Samtidig med kapitalforhøyelsen, vil banken i en periode anpasse utlånsveksten for å bringe kapitaldekningen på et målsatt nivå. Eksisterende kapitalbase og interngenerering av kapital anses tilstrekkelig for bankens vekstambisjoner.

Økt kundemasse i Bank Norwegian

Banken har ved utgangen av 2016 en kundemasse på 940.900 kunder, fordelt på 673.400 kredittkortkunder, 147.100 lånekunder og 120.400 innskuddskunder.

Banken støtter regjeringens forslag om å etablere et gjeldsregister for det norske markedet og Finans Norges initiativ om etablering av en bransjenorm for markedsføring av kredittkort og forbrukslån i Norge.

Bank Norwegian startet driften i november 2007 og tilbyr forbrukslån, kredittkort og innskudd til personkunder gjennom internett i det nordiske markedet. Bank Norwegian tilbyr, i samarbeid med flyselskapet Norwegian, et kombinert kredittkort og fordelskort. Banken startet virksomheten i Sverige i mai 2013. I desember 2015 lanserte banken lån og innskudd i Danmark og Finland, mens kredittkort ble lansert i juni 2016.

Bank Norwegian skal være en nettbank som leverer enkle og konkurransedyktige produkter i personkundemarkedet. Virksomheten baseres på ledende e-handelsløsninger, synergier med flyselskapet Norwegian, attraktive betingelser til kundene, kostnadseffektiv drift og effektiv risiko-seleksjon.

BankNorwegian.no