Flyselskap

US Airways Flight 1549 Kaptein støtter Ryanair

US Airways Flight 1549

Kapteinen på flyvning “Miracle on the Hudson” støtter pilotene hos Ryanair, og minner Ryanair ledelsen om hva slags holdninger som kreves av en ekte pilot.

Kaptein Chesley Sullenberger bedre kjent som “Sully”. Det var han som landet US Airways rute US1549 på Hudson river. Med en middels stor Airbus A320 valgte kapteinen å lande i elven. Bakgrunnen var at begge motorene var ødelagt etter å ha “sugd-inn” en haug med gjess i motorene. Ulykken inntraff bare minutter etter take-off fra New York flyplassen La Guardia. Sully fikk virkelig anvendt sin lange erfaring og trening bak spakene.

Nå går den samme flykapteinen ut mot ledelsen hos Ryanair. Han direkte hudfletter dem:

Ledelsen i flyselskapene bør aldri glemme at mens det pilotene i flyet gjør er utrolig trygt og rutinemessig, er det ikke lett

Chesley Sullenberger til den irske avisen The Sunday Business Post.

Han tror de burde tenke på hva pilotene faktisk gjør.

“De bør huske på at når vi flyr i et fly, er det det vi faktisk driver med å flytte en tube fylt med mennesker gjennom atmosfæren, 30 – 40 000 fot over bakken med en hastighet på 80 prosent av lydens hastighet. I et ukjent miljø med et lufttrykk som er en fjerdedel av trykket på bakken og med en utetemperatur på minus 70 grader. Og vi må returnere det trygt til bakken hver gang, “understreker Chesley Sullenbergerr.

Hendelsen er blitt filmatisert, og finnes på tilgjengelig på norske Netflix.no

Bakgrunn US Airways Flight 1549

US Airways Flight 1549 var en ruteflygning mellom LaGuardia lufthavn og Charlotte/Douglas International Airport. 15. januar 2009 ble flyet, en Airbus A320, tvunget til å nødlande i Hudsonelva like etter takeoff. Alle de 155 passasjerene og besetningen ombord overlevde. Et sammenstøt mellom fugler og fly, et såkalt bird strike, ødela begge flyets motorer slik at det ble tvunget til å nødlande.

Flykapteinen vurderte øyensynlig først nødlanding på Teterboro Airport i New Jersey, men kan ha konkludert med at flyet lå for lavt til å nå frem dit. Det lå bare ca. 300 meter nesten rett over George Washington Bridge og fulgte da en kurs langs elveløpet, ikke svakt skrått i retning Teterboro. Buklandingen skjedde mellom Weehawken i New Jersey og Midtown på Manhattan, på høyde med 48th Street. Tre fergeterminaler lå tett ved nedslagspunktet, og den første fergen kom til unnsetning etter ca. tre minutter.

Bird strike

En bird strike – noen ganger kalt birdstrike, fugle-inntak (i en motor), fuglefare eller fugleflyvningsfare (BASH) – er en kollisjon mellom en fugl eller flaggermus, og et fly. Begrepet brukes også når fugler flyr inn i kraftledninger, tårn og vindturbiner.

Bird strike er en betydelig trussel mot flysikkerheten, og har forårsaket en rekke ulykker med personskader. Antall store ulykker med sivilfly er ganske lavt, og det er anslått at det kun er 1 ulykke som har forårsaket dødsfall. Flertallet av Bird-strikes (65%) forårsaker liten skade på flyet, men kollisjonen er vanligvis dødelig for den eller de involverte fuglene.

De fleste ulykker oppstår når det er en kollisjon som involverer en fugl (eller fugler) og vindruten eller en fugl (eller fugler) suges inn i motorer av  fly. Disse forårsaker årlige skader som har blitt estimert til 400 millioner dollar i USA. Totalt  1,2 milliarder dollar på verdens-basis.