Flyselskap

Selvkjørende snøploger skal redusere forsinkelsene

redusere forsinkelsene

Snart kan snøplogene på flyplassene bli selvkjørende. For første gang har 20 meter lange og 5,5 meter brede selvstyrte snøploger brøytet rullebanen fri for snø. Prosjektet kalles Yeti, har teknikk utviklet av Semcon, og skal gi økt effektivitet og færre forsinkelser på flyplassene.

Det stilles høye krav til snørydding av flyplasser. Start- og landingsbaner må være helt frie for snø for at flytrafikken skal flyte. For alltid å være beredt, må flyplassene i dag ha ansatte som står klare til å rykke inn når som helst og rydde snø. Snøproblemer fører også til mange forsinkelser og værfaste reisende hvert år.

– Med selvkjørende snøploger kan flyplasser verden rundt effektivisere virksomheten og minske forsinkelsene for de reisende. Dette er et godt eksempel på hvordan selvstyring kan skape både økt lønnsomhet og merverdi for oss mennesker, sier Markus Granlund, adm.dir. på Semcon.

 

Redusere forsinkelsene

19. mars ble kjøretøyene vist for første gang da de brøytet snø på Fagernes flyplass i Leirin, 200 kilometer nord for Oslo. Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor. Snøplogene har kapasitet til å brøyte et areal på 357 500 kvadratmeter i timen. Det unike med de selvstyrte kjøretøyene er at de kan rydde snø i formasjoner med flere kjøretøy og med samme presisjon uansett værforhold.

Semcon i Norge bidrar i prosjektet med sin ekspertise innen komplekse sanntidssystem og selvstyrt teknologi.

– Vi har konstruert et kontrollsystem som legger opp digitale mønstre for selvstyrt snørydding på flyplasser. Systemet kan siden laste ned mønstrene og overvåke flere kjøretøy som navigerer ved hjelp av RTK GPS, en presis form for posisjonsmåling, og kommuniserer ved hjelp av 4G-modem, forklarer John Emil Halden, prosjektleder på Semcon.