Flyselskap

Dette er «SAS Irland» sine nye baser

8 juni 2017 torsdag 25 mai USA til Beste Pris barnepriser Ukens Now Helgetilbud landingsrettigheter forbedret mars Happy Weekend

SAS har valgt Malaga (AGP) og London Heathrow (LHR) som baser for sitt nye Irske flyselskap.

SAS annonserte allerede 1. februar i år, at selskapet i løpet av høsten har planlagt å åpne baser i London og Spania. Hvor mange spanske baser man ville etablere og hvor i Spania, ble ikke annonsert. Selskapet fortalte heller ikke hvilken av London flyplassene de ville etablere seg ved. Men i forbindelse med offentliggjøring av regnskapet for andre kvartal  SAS for 2016/2017 ble det lettet på sløret.

sine nye baser
Grafisk fremstilling av SAS Irlands nye baser London Heathrow, UK og Malaga, Spania. Grafikk: GCMAP.com

Inntil videre vil SAS bare rekruttere nye kabinansatte og piloter til en flyplass i Spania. Det er til en base ved flyplassen i nærheten av den spanske byen Malaga. Og i London, falt valget ikke uventet på Europas største og mest benyttede flyplass London Heathrow. SAS besitter 121 ukentlige landingsrettigheter ved London Heathrow.

«Våre to baser er London Heathrow og Malaga. Vi har vurdert flere andre alternativer i Spania, men endte opp med å velge Malaga.»

Lars Sandahl Sørensen, Chief Operating Officer (COO), SAS.

 

Les også:  Debatt i VG: «Vi kan ikke ha en næringspolitikk der det ene tiltaket slår det andre ihjel»

Rimelig Spanske lønninger

At valget falt på Malaga er ikke overraskende. Det er et populært reisemål for skandinaver og SAS har allerede mange avganger til- og fra byen. Det er derfor mange ruter som kan bli startet med Malaga som utgangspunkt, istedenfor fra baser i Skandinavia.
Når et Airbus A320NEO fly, som er basert i Malaga, har fløyet et «leg» fra Malaga til København eller Oslo, må det ikke nødvendigvis tilbake til Spania. I stedet kan flyet, med de spanske ansatte ansatte ta noen «leg» internt i Skandinavia og Nord-Europa. Dette gir SAS flyene rimeligere spanske ansatte på de intra-skandinaviske rutene som i dag betjenes av høyere betalte skandinaviske baserte besetninger. Dette vil igjen redusere enhetskostnadene i følge SAS.

SAS topp 12 ruter til Spania. Ukentlig sete kapasitet. Kilde: anna.aero

Den samme logikken gjelder ved valget av London Heathrow som den andre basen. I forbindelse med  SAS «utflagging» av selskapet som er gjort mulig ved at SAS har stiftet ett nytt datterselskap registrert i Irland med en irsk driftstillatelse (AOC). SAS har allerede mange flyvninger mellom London Heathrow og de skandinaviske basene. Flytiden er bare rundt to timer, noe som gjør det mulig å nå flere «leg» etter turen fra hjemme-basen ved London Heathrow til Skandinavia.

SAS presse presentasjon.

Airbus A320NEO ved sine nye baser

SAS planlegger fra oppstarten av vinter-programmet i oktober å stasjonere totalt ni Airbus A320NEO fly ved basene i Malaga og London.  Det er i første omgang ingen planer om å overføre flere fly til det irske AOCet  basert i Malaga og London Heathrow.

«Vi har ingen planer om å utvide med flere fly og har satt en dato på når man skal evaluere. Planen er bare ni fly, og det vil være en betydelig bedre økonomi i drift sammenlignet med dem slettet fra skandinaviske baser «, sier Lars Sandahl Sørensen.

Flyene som stasjoneres ved London Heathrow og Malaga vil ha de samme kundetilbud og utseende som SAS øvrige fly ved de skandinaviske basene, med samme sikkerhetskrav og standarder.

Kilde: Check-in.dk