Flyselskap

SAS får ekstrakostnader med stigende oljepris

oljepris joint vision torsdag 9 november Norge på salg Klimagrep Dette er ikke Torsdag 27 juli 2017 markant vekst 8 juni 2017 torsdag 25 mai USA til Beste Pris barnepriser Ukens Now Helgetilbud landingsrettigheter forbedret mars Happy Weekend

Stigende oljepris rammer flyselskapene. Du som passasjer kan ende opp med regningen.

Flyselskapet SAS kan potensielt få en ekstrakostnad på 400 millioner svenske kroner, og mer i fremtiden hvis dagens oljepriser vedvarer. Det skriver Jyllands Posten.

I løpet av de siste seks månedene har oljeprisene steget jevnt og trutt, og det rammer flyselskapene. Norwegian og andre flyselskaper har også blitt påvirket, og det kan tvinge selskapene til å heve prisene på flybilletter.

“Stigende oljepris er veldig dårlige nyheter for flyselskapene, og det kan komme til å gjøre vondt. Det er mange nye fly på vei til selskapene. Og ekstra kapasiteten skaper et konkurransepreget miljø, hvor det er vanskelig å heve billettprisene.”

Jacob Pedersen, aksjeanalyse-sjef i Sydbank, til Jyllands Posten.

Kurssikring av oljepris

Det skandinaviske flyselskapet blir imidlertid først rammet senere. SAS har kurssikret (hedget) 70 prosent av drivstoff-behovet i første halvår av sitt avvikende regnskapsår. I hele fjor hadde SAS drivstoffkostnader på 6,8 milliarder svenske kroner.

Ifølge aksjeanalytikeren blir lavprisselskapene rammet raskere og hardere enn nettverks-selskapene. Det skyldes at lavprisselskapene har lavere andel kurssikret drivstoff, og en større andel av kostnadene på regnskaps-posten drivstoff.

Hva er hedging

Hedging er en forretningsstrategi skapt for å minimere faren for uønsket forretningsrisiko. Samtidig som man tillater bedriften å profittere fra en investering. Normalt vil en hedger investere i et verdipapir som personen oppfatter som underpriset i forhold til dets «handelsverdi», og kombinere dette med et blankosalg av ett eller flere relaterte verdipapirer.

Dermed er hedgeren likegyldig til svingninger i markedet som helhet, og er kun interessert i utviklingen av det underprisede verdipapiret i forbindelse med hedgingen. Holbrook Working, en pionér i hedging-teori, kalte denne strategien for «spekulasjon i grunnlaget», hvor grunnlaget er differansen mellom hedgingens teoretiske verdi og dens faktiske verdi (eller mellom spot og futures-prisene i arbeidstid).