Flyselskap

Ryanair driver klappjakt på ansatte som ikke selger nok ombord

russisk rulett

 

Irske Ryanair, Europas største lavprisflyselskap driver klappjakt på ansatte som ikke leverer gode salgstall ombord.

Det skriver den britiske avisen The Guardian, som har fått tilgang til et brev sendt til en av selskapets ansatte.

Selv om Ryanair tidligere har hevdet at det ikke er noen spesifikke salgsbudsjett for de ansatte, står det i brevet at den ansatte ved flere anledninger ikke har ofte solgt for 50 euro (NOK 490) per flight.

«Dette er ikke akseptabelt, og det er klart at du ikke gjør jobben din ombord,» står det ifølge The Guardian i brevet.

Brevet forteller fortsatt at de ansatte vil bli «nøye overvåket» og at «handling» vil bli brukt mot dem dersom de ikke oppfyller salgsmålene.

Klappjakt – kan endre fast turnus

Blant et av disiplinær-tiltakene Ryanair kan ta i bruk, er at de kabinansatte mister sin faste turnus, og istedet blir satt på såkalt Stand-by vakt. I 2015 inngikk Ryanair en lønnsavtale hvor de kabinansatte jobber fem dager og har fri i de tre påfølgende dagene.

Brevet trekker frem ti produkter som de kabinansatte må selge. Det består av ulike typer drikkevarer, godteri, parfyme og skrapelodd.

Salgsmål på EUR 50 forventes av en kabinansatt hos Ryanair.

Den irske fagforeningen Impacts skriver til The Guardian etter å ha sett brevet: «Det er grotesk lesning. De ansatte primæroppgave er sikkerheten ombord, salg er en sekundær oppgave. »

«Brevet angir en tøff tilnærming av ledelsen, og viser hvor sårbar den enkelte medarbeider er hvis han ikke når salgsmålene.»

Ryanair tjener mye penger på salg av tilleggstjenester som ombord salg. I 2016 utgjorde salget ombord omtrent en fjerdedel av selskapets totale omsetning på 6,5 milliarder euro – nesten 63 milliarder kroner.

Brevet ble utstedt av to av selskapene Ryanair leier sine ansatte gjennom. Ryanair baserer seg på at cirka 60 prosent av de ansatte er innleid fra vikarbyråer.

Øvelsen er alvorlig kritisert, slik at Ryanair kan frata ansvaret for ansatte som arbeider på selskapets fly når de er offisielt ansatt av andre selskaper.