Flyselskap

Russisk rulett hos Ryanair – COO Hickey oppsagt

russisk rulett

Russisk rulett er et sjansespill der deltakerne setter livet som innsats. Utrykket brukes ofte i forbindelse med å ta sjanser der utfallet kan være fatalt. Navnet kommer fra at man regner med at denne formen for «spill» kommer fra Russland, og spillet ble spesielt godt kjent etter en scene i filmen Hjortejegeren med Robert De Niro og Christopher Walken.

Ryanairs Chief Operating Officer (COO) Michael Hickey ansvarlig for selskapets operative virksomhet, og er første mann som forlater skuta. Hickey har vært ansatt idet irske lavprisflyselskapet i nesten 30 år.

COO Michael Hickey – Foto: Ryanair

 

Michael Hickeys avgang kommer etter at det irske flyselskapet måtte kansellere bestillingene til mer enn 700 000 passasjerer i forrige måned på grunn av en tilsynelatende mangel på piloter, ettersom han ikke hadde planlagt å få nok avgang for ansatte.

Hickey har vært ansatt i Ryanair siden 1988 og var ansatt som teknisk direktør i perioden 2000 til 2014.

«Det blir vanskelig å finne Hickeys erstatter.»

Michael O´Leary – CEO i Ryanair.

Ryanair sjefen Michael O’Leary sier, ifølge Irish Times, at Michael Hickey hatt en stor innvirkning på flyselskapet gjennom sin lange karriere, særlig på områdene kvalitet og sikkerhet, har han vært en nøkkelperson.

Russisk rulett – pilotenes arbeidsplaner

Problemet er pilotenes arbeidsplaner, som skyldes at et stort antall av pilotene dem som tar ut ferie og opptjent avspasering i en periode hvor flyselskapet forbereder innføring av et nytt system for å beregne flytid. Dette har medført til de kanselleringene som ble annonsert i de siste ukene.
Ryanair har i etterkant sagt at mer enn 90 prosent av de som er rammet av alle kanselleringer, har blitt ombooket eller kompensert.

Mr O’Leary tilbød nylig å diskutere forbedringer av pilotens lønn og betingelser gjennom selskapets fagforeninger.

Sikkerhetsforskrifter begrenser piloter til å fly mer enn 900 timer om året. I 2016 ble Ryanair enig med de irske luftfartsmyndigheten om å endre grunnlaget for beregningen av dette til 1. januar til 31. desember. Selskapet har brukt perioden 1 april til 31 mars, som er flyselskapets regnskapsår.