Flyselskap

Norwegian får Njet – Sibir-korridoren forblir stengt

Forblir stengt globale ekspansjon internasjonal vekst
Pressefoto: Norwegian.
Etter at norske og russiske transportmyndigheter møttes denne uken i Oslo, er det klart at Norwegian fortsatt må fly omveien rundt luftrommet i Sibir.

Forhandlingene i Oslo ble avsluttet torsdag, melder Dagens Næringsliv.

En 60 år gammel avtale gjør at SAS fortsatt er det eneste selskapet i Skandinavia som har lov til å fly over russisk luftrom i Sibir. Norske myndigheter ønsket at også Norwegian skal få denne retten. Det blir det ikke noe av foreløpig.

Forblir stengt

Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, og at nye norske arbeidsplasser og verdiskaping i turistnæringen tilsynelatende ikke er høyere på dagsordenen.

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef  i Norwegian til Dagens Næringsliv.

SAS var også til stede som observatør under forhandlingene, men henviser til departementet for en kommentar.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra Norwegian.

Hva er Sibir korridoren

  • Sommeren 2013 startet Norwegian langdistanse fra Skandinavia til Thailand og USA.
  • De første årene måtte Norwegian fly en omvei rundt Russland på vei mot Thailand. I fjor fikk selskapet tillatelse til å fly fra Norge over Russland i europeisk luftrom.
  • Flyruter fra Skandinavia til Øst- og Sørøst-Asia går gjennom en Sibir-korridoren. Dener regulert av en luftfartsavtale fra 1956 mellom de tre skandinaviske landene og Russland. Den gir SAS enerett i Skandinavia til å fly over Russland i Sibir.
  • Forhandlinger mellom de skandinaviske landene og Russland om en ny avtale ledes av Norge og skulle holdes i februar i år. Det ble utsatt til april, og senere til november i år.
  • Norwegian ber om at Skandinavia får rettigheter til to selskaper, eller at Norge forhandler direkte med Russland om en ny luftfartsavtale.