Flyselskap

Lufthansa tilbyr kabinpersonalet iPads

Lufthansa tilbyr

Med distribusjon av 20.000 mobile enheter er det et viktig skritt fremover i Lufthansas digitaliseringsår.

Et forsiktig trykk på hjem-knappen og den digitale verden åpner seg for brukeren. En finger sveiper overflaten og navigerer til en gul app. Med “Lufthansa crewFlight” -appene åpnes raskt sete-karet, og gir kabinpersonalet med mye informasjon om gjestene på neste flytur.

Fra denne uken har Lufthansa utlevert 20.000 iPad Minis til sine kabinansatte. Den såkalte Cabin Mobile Device (CMD) vil etter hvert bli utstedt til hele kabinpersonalet i løpet av de neste ukene. Dette er et stort og fremfor alt synlig steg i digitaliseringsåret på Lufthansa. Den såkalte Electronic Flight Bag har allerede vært i drift i cockpiten siden begynnelsen av 2015 og brukes daglig av over 4.300 piloter til flyplanlegging og drift. Samtidig mottok kabin-sjefene også en tablett, og nå skal dette utvides til å omfatte alt kabinpersonalet som følge av de positive erfaringene fra test-perioden.

Lufthansa tilbyr iPad mini til hele besetningen

CMD vil tillate kabinpersonell å få tilgang til all data de trenger for å arbeide om bord, for å få tilgang til viktige servicehåndbøker og serviceplaner, og enkelt se eventuelle endringer i planene. CMD gir en ny måte å “papirløs” arbeid på og forenkler eksisterende prosesser slik at ansatte har mer tid til kunder. Videre forbedrer det betydelig kommunikasjonen med personell om bord.

Prosjektet Cabin Mobile Device er en del av et stort nåværende transformasjonsprogram som heter ‘OPSession’, som tar sikte på å digitalisere operasjonsområdene Lufthansa, Swiss og Austrian Airlines. Ansatte uten fast arbeidsplass skal være utstyrt med mobile enheter slik at de kan møte kundens behov på en enda bedre og mer personlig måte.