Flyselskap

IAG lavprisflyselskap Level til Paris


British Airways eier IAG valgte Paris som den andre basen for sitt lavprisflyselskap. Level skal fly langdistanse, i konkurranse med Joon på transatlantiske ruter.

Administrerende direktør Willie Walsh avslørte planen tidligere i uken i den franske hovedstaden, som ble valgt til fordel for Roma. Level planlegger å tilby ruter mellom Paris og New York med priser fra EUR 129 (NOK 1270) for en enveis billett. Til Montreal, Guadeloupe og Martinique vil man kunne komme for EUR 99.

«Vi tror langdistanse, lavpris ruter kan bli lønnsomt».

Willie Walsh – CEO IAG

Level vil gradvis erstatte selskapet «Open Skies», og ha base ved Paris Orly flyplass.

Ekspansjonen med Level vil hjelpe IAG til å forsvare sin posisjon i markedet. Både Air France-KLM, Lufthansa, og lavpris-operatøren Norwegian er godt etablert i lavprismarkedet. Kunngjøringen av et trafikk knutepunkt i Frankrike kommer samme uke som konkurrenten Air France forbereder seg på å rulle ut et nytt flyselskap, under navnet Joon, og hevder at selskapet skal ha lavere priser enn morselskapet (Air France-KLM).

Level med flåte på 30 fly

Level ønsker å etablere seg med en flåte på 30 fly innen 2020, har Willie Walsh fortalt. Det er gode muligheter for å anskaffe eldre brukte fly i  flymarkedet, selv om langdistanse-flyene til Air Berlin ble kjøpt opp av Malaysia Airlines.

Under oppstarten vil ruter til Los Angeles, Oakland, Buenos Aires og Punta Cana i Den dominikanske republikk sette i gang. Selskapet planlegger ruter til asiatiske destinasjoner i løpet av 2022, har IAG sagt tidligere. Hovedbasen er plassert i Barcelona.

Utvidelsen av Level fortsetter en global trend som viser at budsjett-flymodellen strekker seg til langdistansefly, assistert av fremskritt som mer effektive komposittbaserte fly som Boeing 787 og modeller med betydelig lengre rekkevidde, som eksemplifisert av Airbus A321neo LR.

Walsh sa forrige måned at bransjen har kanskje ikke sett slutten på systemiske problemer som førte til sammenbruddet av Storbritannias Monarch Airlines og en konkursinnlevering ved Italias Alitalia samt konkursen til Air Berlin.