Flyselskap

Finnair planlegger Kina ruter med A320

planlegger Kina

Finnair vil fortsette å utvikle rutenettet sitt mot østen. For tiden vurderer flyselskapet å begynne å fly til mindre destinasjoner i Kina med fly fra Airbus A320-familien.

Finnairs hjemmebase i Helsinki er perfekt plassert geografisk for å være et knutepunkt for trafikken mellom Europa og Asia. Finnair har utnyttet det fullt ut og er nå ett av de fem største flyselskapene i Europa med trafikk til og fra Asia. En annen suksessfaktor er at flere deler av ruterne fra Helsinki til Asia kan gjennomføres innen en 24-timers periode. Det gir en god utnyttelse av flåten.

Med den nye A350-900 som kontinuerlig leveres, er det heller ikke noe problem med rutene. I dag består flåten av ellve A350 og åtte A330-300.

Flyselskapet ønsker å utvide rutenettet østover, først og fremst i Kina og til tross for A350 flåten er på vei opp til 20 maskiner, ønsker nå å prøve å bruke single-midtgangen. Dette betyr at Finnair favner utviklingen som nå skjer på trafikk over Atlanteren, der et økende antall ruter flys med Boeing MAX familien og A320. Faktisk er det også mindre destinasjoner i Kina som er målet for de nye planene.

Planlegger Kina – med mindre fly

– Utvalget av de nyeste versjonene av flyet kan gjøre det mulig å dekke mindre byer i Kina fra Helsinki.

Pekka Vauramo,Finnairs avtroppende administrerende direktør til South China Morning Post.

Med blikket festet på Kina skyldes bare en allerede sterk tilstedeværelse der. I dag flyr Finnair til Beijing, Shanghai, Hong Kong, Chongging, Guangzhou, Nanjing og Xi’an. Totalt produserer flyselskapet 38 ukentlige rundturer. Tilbudet byr på omlag 10 000 seter hver uke, og har cirka 4,2 prosent av det totale markedet i form av flyreiser mellom Europa og Kina.

Samtidig er forventningene om en fortsatt økning i det kinesiske flyselskapet høye. Ifølge analytikere, blant andre, IATA, Kina vil overgå USA som det største passasjer markedet i allerede verden, 2022. Det er også stor interesse for reiser til Europa, noe som blant annet viser seg i det faktum at flere kinesiske flyselskaper å etablere nye ruter, senest, China Eastern som begynte å fly i Stockholm.

Ved bruk av mindre fly til destinasjoner som ikke åpenbart har trafikken til Europa, forventer Finnair for å kunne fange opp en del av økningen i reise fra Kina. Det er en strategi som igjen hviler på Helsinki som det perfekte navet. Med mindre flytyper kan det også være nødvendig å åpne trafikk fra mindre flyplasser i Lappland, som Rovaniemi og Ivalo, som allerede har enkeltfly fra Kina med turister på vei til Lappland.

Finnair har for tiden 18 Airbus A321-200s som har en rekkevidde på under 6000 kilometer. Men dersom det er maskinene som skal brukes, er det ikke klart. Finnair har en flåte med Airbus-maskiner og vil trolig ikke tenke på Boeings MAX-familie.

Mer sannsynlig vil flåten bli supplert med den nye A321LR, som har en rekkevidde på 7.400 kilometer, og regnes som enkeltaksel med verdens lengste rekkevidde.