Flyselskap

Det flyvende sirkuset er tilbake

flyvende sirkuset

Hvert andre år går det verdensomspennende Paris Air Show på lufta ved Paris-Le Bourget flyplass. Dette er et show-off arrangement, for å vise bransjens sin teknologiske dyktighet, industrielle styrke og politiske kunnskap. I dag åpner det 52. Paris Air Show. 

Statsoverhoder, militære sjefer, politikere og næringslivsledere møtes i et «nøytralt miljø». Møter vil bli holdt under brøl av flystøy rett over hodene på deltakerne. Mer enn 350 000 mennesker besøkte showet i 2015, og 91 land var representert.

Paris Air Show gjennomføres i en tid med høy usikkerhet globalt. I Trump-perioden er handel ute og populisme er inn. En Midtøsten-blokkade av Qatar har forstyrret luftrommet. Og Brexit pulserer, og kan i høyeste grad påvirke fremtiden til EU.

Sikkerheten på arrangementet forventes å være høyere enn noensinne. Mange av deltakerne vil se på den ekspansive visningen av jetliners, jagerfly, raketter og helikoptre, mens VIPs vil spise canapéer og nippe espresso i midlertidige bygninger kjent som «chalets».

Japan med nytt fly

Det settes høye forventninger til et nytt fly som vil ta den internasjonale scenen for første gang: Japans Mitsubishi Regional Jet, eller MRJ. Neste generasjon 92-seters jet gir bedre komfort for korte regional flyvinger og en 20% økning i effektiviteten for flyselskapene.

Det er det første nye japanske kommersielle flyet siden 1962. MRJ markerer Japan igjen som en fullverdig flyprodusent. Men prosjektet har vært forfulgt av utfordringer. MRJ vil tidligst være i kommersiell drift i 2020.

Flyvende sirkuset – Boeing vs. Airbus

En av bransjens største rivalisering vil være tema og sentrum: Europas Airbus mot Amerikanske Boeing. Wall Street forventer at Boeing vil kunngjøre sine første avtaler for 737 Max 10, den nyeste modellen av sin  737 Max-familie. United Airlines (UAL) kan være første på linje, sier analytikere og næringslivsledere. Boeing prøver å slå ut suksessen til Airbus-rival A321neo, som lager sin egen debut på showet.

Den nye Airbus A350-1000 og Boeings 787-10 Dreamliner vil også bli vist for første gang. Boeing vil også avsløre de første detaljene i sitt forventede nye fly, som forventes å bli 797. Det forventes først levert sent på 2020 tallet.

Qatar Airways fremviser Qsuites

Qatar Airways benytter selvfølgelig muligheten til å fremvise sin Qsuites. Den første Boeing 777-200 skal være ferdig, og forlatt Sveits hvor Qsuites installasjonen er foretatt. Flyet skal settes i rute mellom London Heathrow og Doha førstkommende lørdag.