Flyselskap

British Airways tar i bruk biometrisk boarding

biometrisk boarding

British Airways er blitt det første flyselskapet til å teste selvbetjent biometrisk boarding gater på internasjonale avganger fra USA. Prosjektet er et samarbeid med Los Angeles Airport.

Som en del av flyselskapets satsning på innovasjon og teknologi har flyselskapet startet et prøveprosjekt. Dette vil forandre de reisendes flyplass opplevelse ved å effektivisere ombordstigning prosessen, og redusere tiden det tar å gå ombord i et fly.

Den nye teknologien er utviklet av selskapet Vision-Box. Sett fra et kunde perspektiv, vil prosessen oppleves som mye enklere da de ikke lenger trenger å vise pass- eller ombordstigningskort ved gaten. Nå kan reisende bare se inn i et kamera ved ombordstigning. Når de biometriske dataene er verifisert, går man deretter ombord i flyet.

Tilsvarende teknologi til ansikts identifikasjon er innebygd i mobiltelefoner, anvendes i de biometriske gatene. Det tillater kundene å passere gjennom basert på biometriske ansiktstrekk. Kontroll av personalia finner sted under innsjekk, og avstemmes ved ombordstigning.

Sikkerhet er kjernen i biometrisk ansiktsgjenkjenningsteknologi, og British Airways har jobbet tett i samarbeid med Customs and Border Protection Agency og den Amerikanske regjeringen for å utvikle og godkjenne ordningen.

Biometrisk boarding

Teknologien er hittil installert ved tre gater på Los Angeles flyplass. British Airways er det eneste flyselskapet med tilstrekkelig avansert teknologi, og som tilbyr ren biometrisk boarding kontroll.

Teknologien er allerede i bruk hos British Airways på Heathrow Terminal 5 til selskapets innenriks ruter. Prosjektet i LAX er et samarbeid med Los Angeles Airport.

“Vi benytter biometrisk teknologi som kundene nå er kjent med og stoler på. Det gir en praktisk, pålitelig og sikker opplevelse. Dette er et skritt i riktig retning, og moderniserer vår drift. Vi skal fortsette å jobbe med flyplasser i hele verden for å videreutvikle denne teknologien og revolusjonere måten folk reiser på. ”

Carolina Martinoli, Director of brand and customer experience, British Airways.