Flyselskap

Børsfall og støy hos Air France etter ansettelse av ny CEO


hos Air France

Fagforeningene i Air France reagerer med sinne på rykter om at den neste toppsjefen ikke er en franskmann.

De franske avisene Liberation og Les Echos melder at den neste toppsjefen er canadisk. Han kommer fra flyselskapet Air Canada og heter Benjamin Smith.

Air France-aksjene faller 4,8 prosent i Paris etter at selskapet gjorde kanadiske Benjamin Smith til sin nye toppsjef, på tross av protester fra fagforeninger.
Smith har tidligere ledet Air Canada.

Støy hos Air France

Torsdag gikk en gruppe med ni franske fagforeninger ut mot ansettelsen, og beskylder styret i selskapet for å ikke ønske selskapets beste. Det har også vært snakk om mulig streik som følge av ansettelsen.
Air France-gruppen har jaktet på en ny sjef siden mai, da Jean-Marc Janaillac gikk av etter en opprivende intern strid med lønnskamp og en rekke en-dagsstreiker. Air France-KLM opplyste tidligere i måneden at streikene hadde kostet selskapet 335 millioner euro.

Fagforeningene krevde 5,1 prosent i lønnsøkning, men gikk med på å innstille aksjonene inntil en ny sjef var på plass. Nå skal de ta stilling til neste skritt.

Fransk siden 1933

Air France er et fransk flyselskap med hovedkontor i Paris. Selskapet er et datterselskap av Air France-KLM-gruppen. Selskapet flyr både innenriks og utenlands passasjerflyvninger og fraktruter til 185 destinasjoner i 83 land. Selskapets hovedbaser er på Orly lufthavn og Charles de Gaulle internasjonale lufthavn, begge i Paris, med en mindre base på Saint-Exupéry internasjonale lufthavn i Lyon.

Air France opererer også flygninger i Norge, med ruter fra Oslo lufthavn og Bergen lufthavn Flesland til Charles de Gaulle internasjonale lufthavn utenfor Paris.

Air France ble stiftet i 1933 etter en fusjon av flere mindre franske flyselskaper. Selskapet startet ruter til flere europeiske land, samt til de franske kolonier. Under andre verdenskrig flyttet selskapet sine aktiviteter til Casablanca i Marokko. Etter krigen ble selskapet omgjort til et statlig foretak, og den dag i dag eier den franske stat en stor andel i selskapet, selv om staten har solgt seg delvis ut av selskapet i de senere år.

Selskapet har hatt fransk leder siden 1933 – og det er hvorfor de ansatte reagerer.

Foto: Air France