Flyselskap

Aqui vamos nós, Torp og Flesland

 

Det er nå klart hvor hjemmebasen til Widerøes første regionale jetfly vil bli. I mars 2018 ankommer det første Embraer E190-E2 til Norge. Widerøe er launchkunde og tar i bruk flyet kommersielt som det første flyselskapet i verden.

I desember 2016 signerte Widerøe kontrakt med Embraer om levering av tre E190-E2 fly, med opsjon på levering av ytterligere 12 fly. Det første ankommer Norge i mars 2018 og de to neste i de etterfølgende månedene. En milepæl i Widerøes historie og en tillitserklæring fra Embraer som ønsker at det norske flyselskapet skal være det første flyselskapet i verden som tar E-Jet E2 serien i bruk på kommersielle flyruter.

  • Vi velger å etablere to baser for vårt nye flaggskip, forteller Driftsdirektør i Widerøe’s Flyveselskap Morten Skoglund. Én base på Sandefjord lufthavn, Torp og én på Bergen lufthavn, Flesland. I valg av base har vi et langsiktig perspektiv. Når de neste flyene vi har opsjonsavtale på vil bli kjøpt, og hvor de vil bli plassert, er for tidlig å beslutte nå.

Ett av flyene vil ha base Torp og bemannes med besetning fra Torp-basen. De to andre flyene vil opereres ut fra Flesland med lokalt Bergen-crew.

Les også: Widerøe kansellerer over hele landet

Torp og Flesland

De kommersielle og markedsmessige forutsetningerne endres raskt. Dette medfører at basevalget for de tre første flyene både må ivareta langsiktige planer og sikre Widerøes daglige drift.

  • Bergen er veldig interessant i et langsiktig markedsmessig perspektiv, og Torp er viktig for å komplettere vårt regionale nettverk, sier Skoglund.

Utnyttelsen av selskapet totale flyflåte har også vært viktig. Widerøes visjon er å binde små og store steder sammen. Med det en kombinasjon av trafikk og destinasjoner betjent med de nye regionale jetflyene (114 seter) og og selskapets eksisterende Dash 8-flåte (39-78 seter). Målet er å betjene de tynne trafikkstrømmene og fly kundene til og fra de mindre lufthavnene og videre ut i Norge og verden.