Flyselskap

Minst 27 skadet da kraftig turbulens rammet Aeroflot flyvning på vei til Bangkok

aeroflot

Kraftig turbulens på Aeroflot-flyvning. Flyet som fraktet passasjerer fra Moskva til Bangkok traff uventede luftstrømmer.

Minst 27 personer ble skadd da et Aeroflot-fly fra Moskva havnet i alvorlig turbulens under en flyving til Bangkok mandag, opplyser det russiske flyselskapet.

– De skadde har fått mange brudd. Det er russere og utlendinger blant dem, sier Vladimir Sosnov fra den russiske ambassaden i Bangkok til nyhetsbyrået Tass.

Senere ble det klart at det var 24 russere og tre thailendere blant de skadde.

Aeroflot med over 300 passasjerer

Over 300 passasjerer var ombord i flyet, en Boeing 777, som havnet i en luftlomme 40 minutter før landing i Bangkok. Det antas at de som ble skadd, ikke satt i setene sine, eventuelt ikke hadde på seg sikkerhetsbelte.

Ifølge Aeroflot var det ikke mulig å advare passasjerene om turbulensen i tide slik at de rakk å ta seg tilbake til plassene sine.

15 av de skadde er nå innlagt på et sykehus i Bangkok, og tre russere måtte opereres. De er i alderen ett til 69 år, og flere av dem skal ha pådratt seg skader i ryggraden.

Kilde: NTB

Om flyselskapet

Aeroflot – Russian Airlines  er et russisk flyselskap. Inntil 1992 var det rangert som verdens største flyselskap. Selskapets majoritetseier er den russiske staten.

Selskapet opererer også flygninger i Norge, med ruter fra Oslo lufthavn, Gardermoen til Sjeremetjevo internasjonale lufthavn utenfor Moskva.

Selskapet ble grunnlagt 9. februar 1923 under navnet Dobrolet. Etter den russiske borgerkrigen startet Aeroflot passasjerflygninger og transportflygninger med modifiserte krigsfly. Ett år før den offisielle opprettelsen startet man, i samarbeid med det tyske flyselskapet Deruluft, flyruten Moskva – Königsberg 1. mai 1922. Senere ble ruten forlenget til Berlin. Aeroflot var det første flyselskapet som brukte jetfly for passasjerflygninger. Allerede i 1956 brukte man Tupolev Tu-104 både på innenriksruter og i internasjonal trafikk.

Etter Sovjetunionens sammenbrudd i 1991 ble selskapet delt mellom de gamle sovjetrepublikkene, og ble organisert i over hundre ulike flyselskap. I juni 1991 ble det dannet en samarbeidsorganisasjon med navnet «Aeroflot – Soviet Airlines Commercial Production Alliance», som ble introdusert på børsen i 1992 under navnet «Aeroflot – Russian International Airlines».

Sovjetunionens sammenbrudd innebar at den russiske flyindustrien tapte markedsandeler, og Aeroflot søkte seg ut på det vestlige markedet etter nye fly. Først leide man Airbus A310-300, og i 1994 kjøpte man inn Boeing 767-300ER. Samme år leverte man tredje generasjon Iljusjin Iljusjin Il-96-300 med forbedret avionikk, til bruk på de lengre internasjonale flygningene. For å ta unna den økende fraktmengden leide man i 1995 en McDonell Douglas DC 10-30 F på langtidskontrakt.