Flyselskap

Fare for ny pilotkonflikt hos SAS

SAS leverte all time high resultater på fredag. Modellen er som hos konkurrenten Norwegian: Posisjonere fly og crew ved utenlandske baser. Dette faller ikke i god jord hos de norske pilotene.

Det er Dagens Næringsliv som først publiserte denne nyheten i papir-utgaven lørdag.

SAS er bundet av kollektivavtalene med pilotene, som sier at maksimalt mellom 11 og 13 prosent av ruteproduksjonen kan flys av andre.

I fjor høst undertegnet SAS og pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark en treårig avtale, med mulighet til å reforhandle etter to år. Allerede i sommer varslet pilotene at de sier opp avtalen før tiden. Nå rasler pilotene på trommene.

– Vi vil at SAS skal være et trygt sted å jobbe, og det oppleves som en trussel mot arbeidsplassene hvis selskapet ønsker å øke produksjonen ute, sier han til avisen.

Oppstarten av et nytt datterselskap, SAS Ireland, med egne fly og mannskaper stasjonert i London og i Malaga, bidrar til høyere inntekter og lavere kostnader  – tross sommerens kanselleringer, skriver DN.

– Fremover er det viktig at SAS ikke har andre forutsetninger for å konkurrere enn andre selskaper. Da blir det vanskelig å holde på markedsposisjonen vi har i dag, sier konsernsjef Rickard Gustafson til avisen.

– Det er ikke helt uvanlig at styringsretten ligger hos styret og ledelsen i et selskap. Jeg synes det er helt naturlig at det skal fungere slik også i SAS, sier Gustafson videre.

SAS og pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark undertegnet i fjor høst en treårig avtale, med mulighet for reforhandling etter to år. Når avtalen går ut våren 2019, kan det bli streik. Leder Jan Levi Skogvang for SAS Norge Pilotforening sier til avisen at pilotene er opprørt.