Flyselskap

Stabilt overskudd gir mulighet – flåteoppgradering hos SAS

Stabilt overskudd

Stort sett ble SAS sin siste kvartalsrapport applaudert av analytikere og media. Selv om aksjeverdien falt på børs kort tid etter publisering.

Ser man på året samlet, økte inntektene fra 39,46 til 42,65 milliarder svenske kroner, mens resultat før skatt og engangseffekter økte fra 939 millioner til 1,95 milliarder.

Resultat før skatt økte fra 1,43 til 1,73 milliarder, mens selskapet satt igjen med 1,15 milliarder etter skatt, ned fra 1,32 i fjor.

– De forbedrede resultatene ble drevet frem av en positiv inntektstrend og implementerte effektivitetstiltak, noe som bekrefter at strategien vår leder oss i den riktige retningen, skriver konsernsjef Rickard Gustafson i kvartalsrapporten

«Det må skje noe veldig dramatisk i markedet for at SAS ikke skal fortsette å levere et overskudd i fremtiden. Investorer bør vurdere SAS som en ordinær bedrift, på lik linje med andre selskap i bransjen.»

Jacob Pedersen, sjefsanalytiker i Sydbank i Danmark til nyhetsbyrået Ritzau Finans.

 

Det er de forbedrede resultatene SAS vil bruke til å oppgradere flyflåten. I dag har flyselskapet 125 fly innenfor egen drifts-lisens (AOC). Flåten har pr utgangen av oktober en gjennomsnittsalder på 12,4 år. Til sammenligning har SAS sine underleverandørene (Cityjet mfl.), CRJ900 og ATR72 en gjennomsnittlig alder av bare 2,7 år. Mer moderne fly har ikke bare en bedre drivstofføkonomi, de er også et klart argument i markedsføring, noe som Norwegian gjør hele tiden.

Mexico og Sør-Afrika
Skjermdump fra SAS siste rapport.

SAS forventer også å øke antallet fly som selskapet eier, og redusere antall innleide maskiner. Ifølge den siste kvartalsrapporten har man kjøpt tilbake A319 og A330.

Stabilt overskudd – trenger 40-50 fly

Spørsmålet er fortsatt hvilken flytype som er den mest relevante for den forestående oppgraderingen av flåten. Ifølge Rickard Gustafson har SAS et behov for omtrent 40-50 fly. At valget står mellom Airbus og Boeing, er neppe noen hemmelighet. Siden den gang har det også versert rykter rundt at Bombardier har en ordre for 31 C-serien maskiner fra en europeisk kunde som ønsker å forbli anonym.

Skrur man klokken tilbake til 2010, vurderte SAS Bombardier C-serien som et alternativ til nye kjøp fra Airbus eller Boeing.

«Dersom C-serien leverer det den lover vil være en svært vellykket produkt.»

Det er en påstand som i dag kan gi ryktene ekstra næring til ryktene. Flyselskapet ønsker ikke å kommentere det kommende flyet kjøp.